عدم توجه به مصرف بهینه انرژی، کشور را به وارد کننده تبدیل می‌کند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رییس سازمان برنامه و بودجه خواستند تا مدیریت بهینه مصرف انرژی در کشور جدی گرفته شود و هشدار دادند در صورت ادامه این وضعیت به وارد کننده، حامل های انرژی مانند بنزین، گازوئیل و غیره تبدیل خواهیم شد.

به گزارش اگزیم نیوز، در جلسه علنی روز (سه‌شنبه)مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد تحقق احکام تکلیفی منتخب قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در دستور کار قرار گرفت و پس از سخنان داود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه، تعدادی از نمایندگان مسائل و چالش‌های این حوزه را در سخنانی بیان کردند.

عدم توجه به مصرف بهینه انرژی کشور را به وارد کننده این حوزه تبدیل می‌کند

حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی در این باره گفت: در ماه‌های ابتدایی سال همیشه میزان تحقق برنامه نسبت به سایر ماه‌های سال کمتر است. از طرفی یکی از موارد مهم این است که منابعی که در این باره حاصل شده است، حاصل از فروش نفت بوده و این میزان بیش از میزان پیش بینی محقق شده است، ولی منابع حاصل از صادرات نفتی کاهش یافته است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: به عبارتی به هر میزان مصرف فرآورده های نفتی در داخل بیشتر شود، به همان مقدار صادرات این فرآورده‌ها و درآمدهای حاصل از آن کمتر شده است.

وی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه باید به حامل های انرژی توجه شود، گفت: اگر مدیریت بهینه مصرف انرژی در کشور جدی گرفته نشود، هشدار می ‌هم که امسال و سال آینده به جای صادر کننده، وارد کننده حامل های انرژی مانند بنزین، گازوئیل و غیره خواهیم بود.

درآمد حاصل از خالص صادرات گاز طبیعی به خوبی محقق نشده است

بهروز محبی نجم آبادی در این باره گفت: تعریف منابع پایدار و قابل وصل بهترین راه برای داشتن قانون بودجه قابل اتکا است. از طرفی واگذاری دارایی های سرمایه‌ای و مالی به رغم رشدش نسبت به سال گذشته، تحقق مناسبی به دلیل مشکلات پولی و مالی نداشته است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس تاکید کرد: درآمدهای مالیاتی، سود سهام شرکت‌های دولتی و درآمد حاصل از خالص صادرات گاز طبیعی تحقق خوبی نداشته و دولت در بازپرداخت سود اوراق و اصل اوراق موفقیت نسبی داشته است.

وی با بیان اینکه در چهار ماه نخست در حوزه عمرانی پرداخت‌های ضعیفی در این حوزه انجام شده است، تصریح کرد: این موضوع برای کشوری که در ۶ ماهه دوم فصول سختی در پیش رو دارد، نیازمند اهتمام ویژه است.

محبی با تاکید بر اینکه باید پرداخت‌ها از بودجه عمومی و هدفمندسازی یارانه ها برخط باشد، تصریح کرد: به رغم اطلاع رسانی مقطعی در گزارش دهی این حوزه، این بخش به صورت کامل انجام نشده است. همچنین باید همه حساب های فرعی مسدود شده و از طریق حساب واحد در بانک مرکزی افتتاح انجام شود.

عملکرد بودجه عمرانی ضعیف است

مهرداد گودرزوند چگینی نیز در این باره گفت: برای تحقق برنامه‌های پیش بینی شده و کنترل تورم، اشتغال و رونق اقتصادی باید عملکرد بودجه‌ای خود را بسنجیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: عملکرد بودجه عمرانی در چهارماهه امسال مناسب نیست و عملکرد بودجه عمرانی در چهار ماهه ابتدای سال جاری ۲۱ درصد است که در سطح ضعیفی است.

گودرزوند چگینی تصریح کرد: به رغم علی‌رغم تلاش رئیس جمهور برای سفر به استان‌های مختلف و بازدید از پروژه‌های عمرانی عملکرد بودجه عمرانی بسیار ضعیف بوده و سازمان برنامه و بودجه نتوانسته آن طور که باید در این حوزه گام بردارد.

وی خاطرنشان کرد: از تکالیفی که برای وزارتخانه‌ها تعیین شده و از آنها درخواست گزارش شده است تنها تعداد محدودی عملکرد داشته‌اند و از ۱۱ سامانه‌ای که توسط دستگاه‌های اجرایی باید تکمیل می‌شد تنها دو سامانه تکمیل شده است.

اعتبارات محرومیت‌زدایی پرداخت نشده است

حسینعلی شهریاری دیگر سخنران درباره این گزارش بود و در این باره گفت: منابع مالی در بودجه برای حوزه بهداشت و درمان مصوب شد تا پرداختی از جیب بیماران کاهش پیدا کند ولی به علت این‌که سازمان برنامه به قول خود عمل نکرده است، مشکلات بیماران همچنان وجود دارد

رییس کمیسیون بهداشت و درمان افزود: قرار بود ۶۹ هزار میلیارد و به عبارتی ماهیانه ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد به بیمه‌ها پرداخت شود تا پوشش دارویی مردم با مشکلی مواجه نشود، اکنون که پنج ماه از سال می‌گذرد فقط ۱۲ هزار میلیارد یعنی کمتر از یک دوم منابع پیش بینی شده، تحقق یافته است.

وی یادآور شد: از سوی دیگر منابعی که قرار بود از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به این حوزه اختصاص پیدا کند و بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد بود میزان اندکی یعنی حدود ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تحقق یافته است.

شهریاری با بیان اینکه در تامین دارو و شیرخشک منابع مالی اندک است، گفت: اعتبارات محرومیت‌زدایی پرداخت نشده است و در این حوزه همچنان مشکلات مردم باقی مانده است.

تبصره (۱۴) بودجه نیاز به اصلاح دارد

حمیدرضا حاجی بابائی در این باره توضیح داد: در چهار ماه گذشته نتوانسته‌ایم توازن بین منابع و مصارف داشته باشیم. البته درآمدها ۵۳ درصد رشد داشته اما نسبت به مخارج، منابع رشد نداشته است یعنی منابع پیش بینی شده در بودجه به صورت کامل تحقق پیدا نکرده است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس افزود: در قانون بودجه ۵۳ درصد افزایش درآمد مالیاتی پیش بینی شده بود در کنار این موضوع از ۴۸۰ هزار میلیارد تومان درآمدی که باید حاصل می شد، فقط ۶۴ درصد تحقق پیدا کرده است این مسئله بیانگر این است که دولت باید مخارج خود را کنترل کند یا منابع را به شکلی تعریف کند که توازن بین درآمد و هزینه ها ایجاد شود.

وی اضافه کرد: در زمینه پرداخت تملک دارایی ها فقط ۲۱ درصد حاصل شده که مطالبات در شمال کشور این مسئله با مشکل جدی مواجه شده چرا که فصل کاری در این مناطق محدود است و چرخ توسعه و پویایی کشور نمی چرخد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: در مسائل اجرایی در قانون بودجه ۲۶۵ دستگاه در جدول شماره ۷ وظیفه دارند که طبق قانون گزارش عملکرد خود را به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه کنند، از ۲۶۵ دستگاه اجرایی ۷۸ دستگاه گزارش خود را ارائه کردند که بسیار کم است.

حاجی بابائی یادآور شد: در بند(ز) تبصره ۱۹ قانون بودجه نیز آمده است که سامانه ای در زمینه مسائل مالی باید ایجاد شود و قرارمان بر این است که پرداخت ها از طریق خزانه کل به صورت آنلاین انجام شود و تمام حساب های فرعی بسته شود تا ما با شفافیت به حساب ها رسیدگی کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه نفت حساب های فرعی بسیاری در بانک های مختلف ایجاد شده است، گفت: البته عنوان شده که اگر برخی از این حساب ها بسته شود اخلال در اقتصاد کشور به وجود خواهد آمد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به عملکرد بند (هـ ) تبصره ۱۹، گفت: در این بند ۱۴۴ حکم تکلیفی آورده شده که تا امروز فقط ۲۵ مورد از آن ها اقدام شده است. از ۷۴ آئین نامه و دستورالعمل مجموعا ۴۹ مورد انجام شده و ۲۵ مورد باقی مانده است.

حاجی بابائی تصریح کرد: همچنین ۱۱ سامانه جدید براساس قانون بودجه باید ایجاد می شد که ایجاد نشده و از همه مهم تر از ۳۱ همت بودجه ای که برای جهش مسکن باید در اختیار وزارتخانه مربوطه قرار می گرفت چیزی حدود ۲ همت تحقق پیدا کرده است.

وی برای اجرایی شدن ۲۶۷ هزار پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج از طریق اجرای تبصره ۱۶ تشکر کرد و گفت: در زمینه ودیعه مسکن و کالاهای ایرانی گزارش خاصی به مجلس نرسیده و از اینکه چه میزان تحقق یافتگی داریم اطلاعی در دست نیست. این میزان تحقق یافتگی نمی تواند ساخت یک میلیون مسکن در سال را محقق کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: دولت فشار زیادی به خود آورد که از تنخواه استفاده نکند اما طبق بررسی های انجام شده از شرکت های وزارت نفت ۳۰ هزار میلیارد تومان تنخواه مورد استفاده قرار گرفته است. لذا تقاضا داریم در خصوص اجرای تبصره ۱۴ که به نظر می رسد دولت به بن بست رسیده اصلاح قانونی انجام پذیرد.

در اجرای پروژه‌های آب عقب ماندگی داریم

حسن محمدیاری با تاکید بر لزوم انضباط مالی، کنترل هزینه و تخصیص منابع در بودجه گفت: به هر نهادی به ویژه برای تبصره ۱۶ و ۱۸ مراجعه می‌کنیم اعلام می‌کنند تکلیف ما لایطاق شده است.

وی با تاکید بر عملیاتی و اجرایی شدن تکالیف بودجه برای گشایش در زندگی مردم، تصریح کرد: در موضوع موافقتنامه‌ها عقب هستیم و بخش اعظمی از پروژه‌های که معطل مانده است به دلیل عدم شفافیت است.

نماینده مردم تالش در مجلس یادآور شد: در سال‌های گذشته برای پروژه‌های عمرانی مناطق محروم اعتباراتی را پیش‌بینی کرده بودیم و یکی از راه‌هایی که می‌توانست فرجی را حاصل کند، بحث تهاتر نفت بود که انجام نمی شود و بخش زیادی از پروژه‌هایی که باید اجرایی می‌شد، رها شده‌اند.

محمدیاری با بیان اینکه در خصوص مسکن در تبصره ۵ قانون جهش تولید نسبت به اخذ مالیات عقب هستیم، همچنین در خصوص کمک معیشت جانبازان و رزمندگان که تکلیف بوده و باید این موضوع محقق می‌شده، اما بخش اعظمی از ایثارگران مراجعه می‌کنند و از این موضوع شاکی هستند که چرا عملیاتی نشده است.

وی افزود: درباره پروژه‌های آب اگر قرار باشد در روزمرگی مردم گشایشی را ببینیم باید موافقت‌نامه‌هایی که قطعا جزئی از تکالیف و ضروریات است عملیاتی شود. متأسفانه خیلی از موافقت‌نامه‌هایی که در ۶ ماه نخست سال به ویژه در بحث برداشت مصارف از رودخانه‌ها جهت ساماندهی صورت می‌گرفت، انجام نشده است. این انتظار وجود دارد در حوزه برنامه و بودجه تدبیر اندیشیده شود تا به عنوان نماینده مردم پاسخگوی مطالبات آنها باشیم.

دهک های ایثارگران و رزمندگان معسر هر روز در دست تغییر است

علی اکبر بسطامی در این خصوص و در تذکری گفت: سازمان برنامه و بودجه در تخصیص اعتبارات بخش هایی که صدایشان به جایی نمی رسد توجه جدی ندارد، چرا که در بودجه ۱۴۰۲ مستمری محرومان ۴۰ درصد ارتقا یافت ولی تاکنون به این قانون تمکین نشده است.

نماینده مردم ایلام در مجلس با اشاره به دهک بندی های اجتماعی تاکید کرد: در حال حاضر دهک های ایثارگران و رزمندگان معسر هر روز در دست تغییر است. بنابراین سازمان برنامه و بودجه باید در این بخش پاسخ دهد که براساس چه شاخص هایی حق ایثارگران و این خانواده ها تغییر کرده است.

وی با اشاره به اعمال ماده ۶۷ قانون الحاق تاکید کرد: پیرو این ماده باید مستمری خانواده های محروم تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد به طور ۱۰۰ درصد اختصاص یابد، که سازمان برنامه و بودجه به قانون فوق تمکین نمی کند.

بسطامی با اشاره به ودیعه مسکن زوج های جوان و محرومان جامعه گفت: امروز مسکن بالاترین هزینه ها را برای مردم ایجاد کرده است. همچنین در موضوع صندوق عدالت و پیشرفت که به نوعی پاشنه آشیل دولت بود، خلف وعده صورت گرفته و تاکنون تنها ۱۵ درصد در این بخش تحقق منابع را شاهد بوده ایم.

کد خبر 66037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =