عضویت ایران در بریکس می‌تواند به رفع‌ تحریم‌ها کمک‌ کند/ حرکت به سوی نظام جهان چندقطبی

یک دیپلمات پیشین کشورمان با تاکید بر اینکه عضویت ایران در گروه «بریکس» می‌تواند زمینه‌ساز رفع تحریم‌ها شود، گفت: خروج از سلطه دلار از اهداف بریکس است و این گروه به سمت "جهان چندقطبی" حرکت می کند.

به گزارش اگزیم نیوز، "عبدالرضا فرجی راد" امروز (پنجشنبه) با اشاره به اینکه کشورهای عضو بریکس در مجموع، حدود چهل درصد جمعیت، نزدیک به یک‌چهارم تولید ناخالص ملی و حدود یک‌سوم خاک دنیا را تشکیل می‌دهند، افزود: خروج از سلطه دلار و ایجاد توازن در وضعیت مالی و اقتصادی دنیا از جمله اهداف تشکیل بریکس است.

وی، حضور اقتصادهای نوظهور جهان مثل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در گروه بریکس را یادآور شد و افزود: بریکس در ابتدای کار خود و در حال تدوین مقررات و پذیرش اعضای جدید است و نحوه تعامل اعضای بریکس با یکدیگر، جایگاه این گروه را در معادلات جهانی تعیین خواهد کرد.

سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان به روابط اقتصادی گسترده تعدادی از کشورهای عضو گروه بریکس با غرب اشاره کرد و افزود: گروه بریکس با وجود روابط اقتصادی برخی از اعضا با غرب، دنبال ایجاد ساختاری برای خروج از سلطه دلار است و به این دلیل رقیب «گروه هفت» محسوب می شود.

فرجی‌راد ادامه داد: طبیعتا غرب و «گروه هفت» در مقابل شکل گیری گروه بریکس، بیکار نخواهند ماند و برای تضعیف آن تلاش خواهند کرد.

وی افزود: حرکت گروه بریکس به سمت "جهان چندقطبی" است و اعضای آن قصد دارند تا نظام تک قطبی حاکم بر جهان را از بین ببرند، اما باید دید آیا بریکس خواهد توانست در مقابل اقدامات تنبیهی آمریکا و غرب دوام بیاورد.

رقابت «بریکس» و «گروه هفت» فعلا سیاسی است

مدیرکل سابق شورای راهبردی روابط خارجی وزارت خارجه، تعارضات بین «گروه هفت» و «گروه بریکس» را محدود به اقتصاد ندانست و بیان داشت: با قدرت گرفتن بریکس و جدی تر شدن برنامه های آن، این گروه یک رقابت ژئوپلیتیک با گروه هفت خواهد داشت، زیرا آنها نه تنها در حوزه اقتصادی بلکه در حوزه فرهنگی و سیاسی هم با هم تعارضاتی دارند.

فرجی راد تصریح کرد: گروه بریکس، رقیب گروه هفت است و نمی تواند همکار آن باشد و با عملیاتی شدن برنامه های اقتصادی بریکس، این رقابت ها هم تشدید خواهد شد. فعلا رقابت ها در حوزه سیاسی و تا حدی امنیتی است.

وی درباره چشم انداز آینده بریکس نیز گفت: باید منتظر بود و دید کشورهای عضو بریکس چقدر برای مقاومت در مقابل اقدامات تخریبی آمریکا آمادگی دارند.

این کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی درباره درخواست ایران برای عضویت در گروه بریکس گفت: اقدام جمهوری اسلامی ایران، اقدام خوبی است، اما سامان دادن به اقتصاد داخلی و روابط بین المللی یکی از پیش شرط های بهره‌برداری حداکثری از فرصت حضور در بریکس است.

فرجی‌راد، تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران به بهانه های مختلف از جمله عضویت نداشتن ایران در «اف. ای. تی. اف» را یادآور شد و افزود: امیدواریم که عضویت ایران در گروه بریکس زمینه‌ساز رفع تحریم‌ها باشد.

سران گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) روز سه شنبه در نخستین روز از پانزدهمین نشست خود در «ژوهانسبورگ» پایتخت آفریقای جنوبی تمرکز سخنرانی خود را بر کاهش تکیه کشورهای عضو به دلار، بهبود روابط اقتصادی و چگونگی افزایش جذب پول و وام‌دهی با ارزهای محلی در «بانک توسعه جدید» این گروه قرار دادند.

پانزدهمین نشست سران بریکس رروز سه شنبه۲۲ اوت (۳۱ مرداد ماه) در آفریقای جنوبی آغاز شد. گروه بریکس از ۱۵ سال پیش تشکیل شد، اما شرایط کنونی جهانی فرصت جدیدی را برای این گروه فراهم کرده تا به صدای بلندتری از کشورهای جنوب تبدیل شود.

کد خبر 66335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =