سطح گلخانه‌های سیستان و بلوچستان به ۳۸۶ هکتار افزایش یافت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: با هدف افزایش بهره‌وری در تولید و استفاده بهینه از منابع آبی با اقدامات مطلوب انجام شده سطح گلخانه‌های استان به ۳۸۶ هکتار رسید.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، سیدمحمدرضا سیدحسینی با اشاره به اهمیت گلخانه‌ها در کشاورزی اظهار داشت: با توجه به چالش کمبود آب، تغییر الگوی کشت ضرورت دارد به طوری که توسعه سطح زیر کشت گلخانه‌ها به اصلاح الگوی کشت و افزایش تولید در حوزه کشاورزی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: هم‌ اکنون سالانه ۷۳ هزار تن انواع محصول نظیر گوجه‌فرنگی، خیار، فلفل دلمه‌ای، بادمجان، توت فرنگی و سبزیجات برگی در گلخانه‌های استان تولید و روانه بازار مصرف داخل و خارج کشور می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش بهره‌وری، امکان کاشت و برداشت محصول در تمام فصول، امکان پرورش محصولات خارج از فصل و اقلیم، قابلیت مقابله با تهدیدات و خسارات به خاطر امکان کنترل‌ و اقدامات پیشگیرانه را از مزایای کاشت گلخانه‌ای در استان ذکر کرد و افزود: گوجه‌فرنگی، خیار، فلفل دلمه‌ای، بادمجان، توت فرنگی، سبزیجات برگی و گل رز عمده محصولات تولیدی گلخانه‌های این استان هست که بخش توجهی از این محصولات نظیر گوجه فرهنگی به خارج کشور صادر شده است.

وی بیان کرد: همچنین برای اجرای الگوی کشت گیاهان دارویی و کم آب بر برنامه پنج ساله برای توسعه ۲۰ هزار هکتاری این محصولات تدوین و تاکنون یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان افزوده شده است.

شهرستان‌های جنوبی سیستان‌وبلوچستان بویژه ۲ شهرستان بندی چابهار و کنارک با توجه به همجواری با آب‌های آزاد و دمای هوای مناسب در طول سال به عنوان یک گلخانه طبیعی بهترین شرایط و موقعیت را برای کشت انواع محصولات دارد.

دمای هوای این شهرها، خاک حاصلخیز، تفاوت نوع تابش خورشید و درجه حرارت این شهر با سایر نقاط کشور بهترین موقعیت برای کشت‌های گلخانه‌ای و سایر محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری را فراهم کرده است.

از سوی دیگر دسترسی مناسب چابهار به بازارهای جهانی بهترین شرایط را برای ساخت گلخانه و تولید محصولات کشاورزی به وجود آورده است و می‌توان علاوه بر تأمین بازار مصرف داخلی از طریق بندر شهید بهشتی محصولات تولیدی را به کشورهای مختلف دنیا صادر کرد.

کد خبر 66380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =