افزایش تولیدات دامی، غلات و نهال طی دو سال گذشته

وزارت جهادکشاورزی با انتشار گزارشی اقدامات و دستاوردهای ویژه این وزارتخانه طی دو سال دولت سیزدهم را اعلام کرد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد: در سال زراعی( ۱۳۹۹-۱۴۰۰) ۸.۵ میلیون تن گندم تولید و ۴.۵ میلیون تن گندم خریداری شده است که میزان تولید در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ به ۱۳.۵ میلیون تن و خرید نیز به ۱۰ میلیون رسیده است. به عبارتی خرید تضمینی رشد ۱۱۰ درصدی داشته است.

در بخش تولیدات دامی، سال ۱۴۰۰، ۴۰۰۰ جعبه نوغان تولید شده که این میزان تولید در سال ۱۴۰۲ به ۸۳۰۰ جعبه رسیده، یعنی تولید تخم نوغان طی مدت دو سال افزایش ۱۰۷ درصدی داشته است.

در بخش شهرک‌های کشاورزی، طی مدت ۲ سال واگذاری زمین به شهرک‌های کشاورزی گلخانه‌ای ۵۰۰ درصد افزایش یافته است.

در بخش دامپزشکی نیز کاهش ۹۰ درصدی انواع بیماری‌های دامی و افزایش ۳۸ درصدی واکسیناسیون و کنترل کانون‌های اولیه بیماری اتفاق افتاده است. در بخش عشایر، در سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۵۶۰ هزار مترمکعب به مناطق عشایری شده آبرسانی سیار شده و در سال ۱۴۰۲ این عدد به ۲میلیون و ۷۰۰ هزارمترمکعب رسیده است.

در حوزه تولیدات دامی، در سال ۱۴۰۰، ۱۱۲ هزار تن عسل تولید شده که در سال ۱۴۰۲ میزان تولید به ۱۳۶ هزار تن رسیده است. این یعنی تولید عسل رشد ۲۶ درصدی داشته است.

در بخش غلات، در سال ۱۳۹۹-۱۴۰۰، ۳۸ هزار تن گندم سن‌زده در ۴.۲ میلیون تن گندم وجود داشت که در سال ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ این عدد به ۷۰۰۰ تن گندم سن زده در ۷.۳ میلیون تن گندم رسیده است.

در بخش اراضی دیم، در سال ۱۴۰۰ یک میلیون هکتار اراضی دیم وجود داشت که این عدد در سال ۱۴۰۲ به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسیده است.

در بخش منابع طبیعی وآبخیزداری، در سال۱۳۹۹ -۱۴۰۰، ۴۰ میلیون اصله نهال تولید شد که در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ این عدد به ۲۵۰ میلیون اصله نهال رسید که این تولید نهال جهت کاشت در عرصه‌های منابع طبیعی حدود ۵۰۰ درصد رشد داشته است.

در بخش تسهیلات کشاورزی نیز در سال ۱۴۰۰، ۱۰۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به کشاورزان تخصیص داده شده که این عدد در سال ۱۴۰۲ به ۱۸۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. یعنی تسهیلات بانک کشاورزی به کشاورزان و تولیدکنندگان رشد ۸۴ درصدی داشته است.

کد خبر 66474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =