مقام روس: عضویت ایران در بریکس، توسعه مناسبات را شتاب می‌دهد

رئیس آژانس فدرال استاندارد روسیه با اشاره به تصمیم سران گروه بریکس در نشست اخیر خود در آفریقای جنوبی درباره عضویت جمهوری اسلامی ایران و پنج کشور دیگر در این گروه همکاری گفت:‌عضویت ایران در بریکس، توسعه مناسبات دوجانبه را شتاب می‌دهد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز،‌ آنتون شالیف دوشنبه در مذاکرات مشترک با مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد در مسکو افزود: بین ایران و روسیه روابط تاریخی، طولانی مدت و دوستانه ای برقرار است و روسای دو کشور بارها بر اهمیت تقویت و بهبود هر چه بیشتر این مناسبات تأکید کرده‌اند.
وی اظهار داشت: بدون تردید همکاری سازمان‌های استانندارد ایران و روسیه در زمینه استانداردسازی،‌اندازه گیری و انطباق گواهی‌های استاندارد،‌تأثیر بسیار مهمی در سطح مناسبات تجاری، اقتصادی و صادرات و واردات دو کشور دارد.

رئیس آژانس فدرال استاندارد روسیه با اشاره به تفاهم‌نامه های این آژانس و سازمان ملی استاندارد ایران در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ میلادی، تفاهم‌نامه ای که در پایان این نشست به امضا رسید را پاسخگوی تمامی نیازهای دو کشور در مسیر توسعه مبادلات تجاری و تسهیلگر صادرات و واردات برای فعالان اقتصادی دو کشور دانست.
شالیف گفت:‌ بازار کالاها و خدمات حلال در فدراسیون روسیه با سرعت زیادی رو به گسترش است و همکاری در زمینه کالاها و خدمات حلال و پذیرش علامت‌های حلال دو کشور، پیشران و محرک خوبی برای توسعه بخش‌های اقتصادی دو کشور خواهد بود.
رئیس آژانس فدرال استاندارد روسیه با اشاره به روند همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، از گام‌های دو طرف در راستای امضای توافق تجارت آزاد استقبال کرد و گفت: سازمان های استاندارد ایران و روسیه نقش مهمی در پذیرش مشترک گواهی های استاندارد دو طرف در راستای توسعه مبادلات تجاری با اتحادیه اوراسیا خواهند داشت.

در این مذاکرات که با حضور حسین ملکی معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، معاونان سازمانهای استاندارد دو کشور و اعضای نهاد صدور مجوز محصولات حلال هم حضور داشتند، بر ارائه فهرست کالاهای اولویت‌دار به منظور تعریف استاندارد واحد و تسهیل در تجارت فیمابین تاکید شد.
در این مذاکرات اعلام شد که بنا بر یک نظرسنجی، ۸۳ درصد جمعیت روسیه به محصولات حلال اعتماد دارند و حال آنکه سهم کنونی محصولات حلال از بازار روسیه،‌ ۱۹ درصد است.

بزرگ‌ترین گردهمایی سران کشورهای جهان غیرغربی در چارچوب بریکس ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ آغاز شد و تا دوم شهریور ماه در منطقه مالی «سندتون» ژوهانسبورگ ادامه یافت.
در این نشست رهبران بریکس در ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی، سران این گروه شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی، با عضویت ایران و پنج کشور دیگر شامل عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عنوان اعضای کامل در گروه بریکس موافقت کردند.
طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. سابقه شکل‌گیری این گروه به سال ۲۰۰۱ باز می‌گردد و نهایتاً «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند.
پیش‌نویس توافقنامه بین ایران و اوراسیا بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ در ایروان امضا شد. در سال ۲۰۱۸ توافقنامه موقت (برای مدت سه سال) در خصوص مشارکت این کشور با اوراسیا منعقد شد و از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ مذاکرات برای انعقاد یک توافقنامه تمام عیار بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال انجام است.
وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیش از این در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: امیدوار هستیم که توافقنامه تجارت آزاد این اتحادیه با ایران تا قبل از پایان سال ۲۰۲۳ میلادی ( دی‌ماه ۱۴۰۲) بین دولت‌ها امضا شود و بعد از آن، این توافقنامه در پارلمان‌ها (مجالس) طرفین باید به تصویب برسد.
آندری اسلپنف ادامه داد: کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، رویکرد جدی در زمینه گسترش همکاری با ایران دارند و به نظر می‌رسد در این شرایط، توافقنامه به سرعت در مجالس به تصویب برسد.
اسلپنف همچنین گفت: توافقنامه موقت ایران و اتحادیه اوراسیا به دو برابر شدن تجارت میان دو طرف منجر شد و بر این باور هستم که امضای توافق کامل و همه جانبه نیز سبب خواهد شد که مبادلات تجاری باز هم دو برابر شود.
وی ادامه داد: امضای توافقنامه همه‌جانبه میان ایران و اتحادیه اوراسیا، شرایط مناسبی را برای دسترسی متقابل به بازارها برای دو طرف، فراهم خواهد کرد.

کد خبر 66498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =