مافیا؛ پشت‌ ماجرای برگشت بنزین صادراتی ایران به افغانستان

رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی اعلام کرد: هیچ پایه و اساس استاندارد و مسائل فنی در بازگشت محصولات نفتی ایران در میان نیست موضوع غیرفنی و مباحث حاشیه‌ای، مافیایی و انتفاع گروه‌های خاص است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، احمد معروفخانی درباره ادعای بی‌کیفیت بودن بنزین صادراتی از ایران و برگشت محموله‌ها اظهار داشت: حکومت افغانستان برخی آنالیزهایی تحت عنوان آنالیزهای استاندارد مطلوب کشور خود عنوان کرده که با استاندارد بین الملل تفاوت دارد.

وی افزود: استاندارد فراورده‌های نفتی یک تعریف مشخص بین المللی دارد، نمی‌توان فاکتورهای بدون پشتوانه درست بین المللی مطرح کرد. بهترین استاندارد بین‌المللی هم یورو ۴ و ۵ است، کشور افغانستان برخی آنالیزهایی را استاندارد مطلوب خود اعلام کرده‌اند. همه اینها بهانه جویی‌هایی است که برخی دست‌های پشت پرده و مافیا در حکومت افغانستان وجود دارند که بدنبال این‌هستند جلوی ورود محصولات ایرانی را بگیرند.

رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: در حال حاضر، محصولات ایران ارزان‌ترین فرآورده‌ای است که افغان‌ها امکان دسترسی به آن را دارند، ضمن اینکه مسیر نیز بسیار کوتاه و کم هزینه است و این با منافع تجاری که از کشورهای شمال افغانستان مثل ترکمنستان و ازبکستان که به این کشور فراورده ارسال می کنند، دارد، منافع این کشورها ایجاب می کند که جلوی ورود محصولات تولیدات بخش خصوصی ایران را بگیرند به جهت اینکه قیمت در این کشور افزایش یافته و ایجاد محدودیت شود و بتوانند تا خودشان به سود بیشتری برسند.

وی تاکید کرد: اگر این‌ کشور واقعا بدنبال استاندارد هستند چرا محصول تولیدی تحت عنوان بنزین یک مجتمع پتروشیمی که ۴۰ درصد حاوی بنزن و در واقع یک‌ محصول «های بنزن» است و به لحاظ استاندارد نه تنها به هیچ وجه قابل قبول نیست، بلکه سرطان‌زا و بدترین محصول نفتی است. بدون هیچ حرف و حدیثی در تمام مدت وارد این کشور می‌شود و نرم و استاندارد آنها را تایید می‌کند، اما محصول تولیدی بخش خصوصی ایران را به بهانه‌های مختلف رد می‌کند؟

معروفخانی تصریح کرد: اکنون برخی محصولات نفتی ایران براحتی از مرز افغانستان عبور کرده و به مصرف می‌رسد و برخی ممنوع می‌شود این بیانگر این است که هیچ نظم و انضباطی و کار کارشناسی روی محصولات صورت نمی‌گیرد و تنها مسئله این است که دستهای پشت پرده و مافیاها دنبال منافع خودشان هستند.

وی خاطرنشان کرد: محصولات برگشتی داخل کشور خودمان به مصرف نمی‌رسد عمدتا این محصولات صادراتی هستند و داخل کشور ما مصرفی ندارند زیرا با مواد اولیه قیمت‌های بین المللی تولید شده‌اند و اساسا با قیمت‌های داخلی همخوانی ندارند، عمدتا به امارات صادر و در بازار حمدیه و فجیره به فروش می‌رسد، حجم زیادی از این محصولات در بازارهای بین المللی خلیج فارس فروخته می شود.

رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، گفت: بخش کمی از این محصولات نفتا است و تولید آنها با هدف مصرف در بازارهای صادراتی است و مشکلی به لحاظ استاندارد ندارد، تجار امارات این محصولات را خرید کرده و تبدیل به محصولات با سایر بزرگ‌تر شده و به بازار شرق آسیا ارسال می شود.

وی تاکید کرد: هیچ پایه و اساس استاندارد و مسائل فنی در بازگشت محصولات نفتی ایران در میان نیست موضوع غیرفنی و مباحث حاشیه‌ای، مافیایی و انتفاع گروه‌های خاص است، اگر افغانستان ادعا می‌کند به خاطر آنالیز کیفیت محصولات ایران را برگشت می‌زند پاسخ دهد که چرا بنزین تولیدی یک مجتمع پتروشیمی را که آشکار است هیچ کیفیتی ندارد و آثار زیست محیطی و سلامتی هم منفی برای مردم افغانستان دارد، مرتبا وارد کشور می‌کند؟

کد خبر 66509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =