ناترازی برخی از بانک‌های کشور میراث سیاست‌های اشتباه گذشته

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اکنون میراث‌دار مجموعه‌ای از سیاست‌ها هستیم که ثمره آن ناترازتر شدن برخی از بانک های کشور است.

به گزارش اگزیم نیوز، «سیداحسان خاندوزی» امروز (چهارشنبه) در مراسم آیین رونمایی از صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی اعلام کرد: نکته مهم در مورد صندوق‌ها این است که متاسفانه به دلیل وجود سیاست‌های تنظیم‌گری در سال‌های گذشته شاهد یک ناترازی در صندوق‌های بازنشستگی بودیم.

وی افزود: این ناترازی فقط مختص به ایران نیست؛ بلکه مساله مربوط به صندوق‌های بازنشستگی چندین سال است که به عنوان یکی از موضوعات مهم در کشورها تلقی می‌شود.

خاندوزی با بیان اینکه در ایران از جهت متفاوتی مبتلا به این ناترازی شدیم، خاطرنشان کرد: مساله علاج ناترازی ساختاری اقتصادی یک مساله از جنس بلندمدت و میان مدت است که به تدریج رخ می‌دهد و به تدریج هم باید علاج شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه هر چقدر که در علاج آنها تاخیر داشته باشیم، هزینه اصلاح افزایش خواهد یافت، گفت: در ناترازی‌های بانکی هم با همین مساله مواجهیم، اکنون میراث‌دار مجموعه‌ای از سیاست‌ها هستیم که ثمره آن موجب ناترازتر شدن برخی از بانک‌های کشور شده است.

خاندوزی افزود: گاهی اوقات آدرس‌های ناصحیحی بیان می‌شود. برای مثال ایراد معروف مربوط به مساله تسهیلات تکلیفی که متوجه بانک‌ها می‌شود را باید رفع کرد اما اساسا مساله ناترازی بانک‌ها ارتباط چندانی به تسهیلات تکلیفی ندارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: اکنون ناترازی موجود در شبکه‌های بانکی به سیاق دیگری در صندوق‌های بازنشستگی وجود دارند که باید برای علاج این امر تدابیر کوتاه مدتی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیشنهاداتی را مطرح کرد که چندان مقبول مجلس نبود و اثری از آن در مصوبه نهایی مجلس وجود نداشت.

خاندوزی گفت: دولت مجدد در لایحه برنامه هفتم توسعه، فصلی را برای ناترازی صندوق‌ها در نظر گرفته است که امیدوارم سندی برای اصلاحات پنج ساله باشد تا بتوان در قانون برنامه هفتم اراده‌ای را برای حل و فصل ناترازی صندوق‌های بازنشستگی داشته باشیم.

وزیر امور اقتصادی با بیان اینکه منفعت کشور در بلندمدت سرعت بخشیدن به این اصلاحات است، افزود: مردم از سیاستمدار خود می‌خواهند تا آنچه که منفعت ملی است را لحاظ کنند و بیش از این در اصلاحاتی که کشور باید طی سال‌های گذشته در مورد آن تصمیم می‌گرفت، تاخیر نیندازند.

وی ادامه داد: بهتر است تحلیلگران بازار به این نکته اشاره داشته باشند و آن را ترویج دهند که در صورت سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم در کشور شاهد ایجاد ثبات در بازار و ایجاد نگاه بلندمدت برای سرمایه‌گذاری باشیم تا از این طریق بازار سرمایه به بازاری باثبات و حرفه‌ای تبدیل شود.

افزایش سرمایه گذاری در صندوق‌ها از ۲۰ به ۵۰ درصد

خاندوزی گفت: در طول ۲ سال گذشته میزان سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری کمتر از ۲۰ درصد بود و اکنون این رقم به حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است که این امر جزو اقدامات مثبت تلقی می‌شود.

وزیر امور اقتصادی اعلام کرد: با توجه به تدابیر اشتباهی که سال ۹۹ در بازار بورس رخ داد و بسیاری از مردم دچار ضرر و زیان شدند، در صورت ترویج سرمایه گذاری غیرمستقیم در بازار می‌توان از آن دوره عبور کرد و وارد دوره‌ای از جدیدی از مشارکت حرفه‌ای مردم در بازار شویم.

وی گفت: اگر بتوان تا پایان دوره مسوولیت خود در این دولت، کلیدواژه اصلی فعالیت‌ها را افزایش سهم صندوق‌های سرمایه گذاری در بازار قرار دهیم به حدی حائز اهمیت خواهد بود که می‌توان از آن به عنوان یکی از ارکان اصلاح بازار در میان مدت یاد کرد.

کد خبر 66577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =