تشکیل کمیته مشترک کشاورزی ایران و هند برای توسعه و تسهیل تجارت

براساس تفاهم‌نامه منعقد شده بین وزارت‌خانه‌های کشاورزی دو کشور ایران و هند مقرر شد کمیته مشترک کشاورزی تشکیل و اولین نشست خود را هم‌زمان با نمایشگاه بزرگ صنایع غذایی و کشاورزی هند در هفته اول ماه نوامبر (آبان‌ماه ۱۴۰۲) در دهلی برگزار نمایند.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، پس‌ از دیدار رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر هند و تأکید ایشان بر توسعه تجارت دو کشور، قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در حوزه تجارت تنظیم بازار در رأس هیئتی بلندپایه با هدف رفع مشکلات توسعه صادرات محصولات کشاورزی ایران و نیز برنامه‌ریزی جهت تأمین برخی کالاهای اساسی مورد نیاز کشور عازم هند شد.
در این سفر که رئیس کل دامپزشکی، معاونین و مدیران سازمان توسعه تجارت و نمایندگانی از بنگاه‌های بزرگ دولتی قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی را همراهی می‌کنند، نشست‌هایی با وزیر کشاورزی هند، معاون وزیر بازرگانی هند، اتحادیه اتاق‌های بازرگانی هند، انجمن روغن‌کشی و اتحادیه کشتارگاه‌های صنعتی هند برگزار و درخصوص رفع موانع صادرات محصولات کشاورزی ایران از جمله کیوی و سیب و نیز هماهنگی‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای در خصوص واردات نهاده‌های دامی، محصولات دامی و محصولات کشاورزی مورد نیاز ایران و نیز همکاری مشترک در حوزه بذر از هند توافقات لازم صورت گرفت.
در این نشست‌ها براساس تفاهم‌نامه منعقد شده بین وزارت‌خانه‌های کشاورزی دو کشور مقرر شد، کمیته مشترک کشاورزی تشکیل و اولین نشست خود را هم‌زمان با نمایشگاه بزرگ صنایع غذایی و کشاورزی هند در هفته اول ماه نوامبر (آبان‌ماه ۱۴۰۲) در دهلی برگزار نمایند. همچنین آقای پیمان پاک، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در این نشست‌ها درخصوص آغاز مذاکرات تجارت آزاد در حوزه محصولات کشاورزی با طرف‌های هندی توافق کرده و مقرر شد فرآیند این مذاکرات به‌زودی آغاز گردد.
حجم صادرات غیر نفتی ایران به هند با رشد قابل‌توجهی از ۱/۲ میلیارد دلار در دولت دوازدهم به ۲/۱ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته که ۱۰ درصد این صادرات را محصولات کشاورزی و صنایع غذایی تشکیل می‌دهد.

کد خبر 66602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =