معدن‌کاری هوشمند به توسعه استخراج از اعماق کمک ‌می‌کند

معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با اشاره به عقب‌ماندگی تاریخی کشورمان در حوزه اکتشاف، گفت: دلیل این مساله استفاده از معادن روباز در ایران است، با این حال معدن‌کاری هوشمند می‌تواند در زمینه استخراج از اعماق کمک‌کننده باشد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز از ایمیدرو، «سمیه خلوصی» در دومین روز همایش معدن‌کاری دیجیتال، به برنامه‌های ایمیدرو در راستای هوشمندسازی و تحول دیجیتال در معادن ایران اشاره کرد و گفت: در هوشمندسازی معادن در ایران کمی تاخیر کرده‌ایم، اما هنوز برای این کار دیر نشده است.

معاون ایمیدرو با اشاره به اینکه در آستانه برنامه هفتم قرار داریم و به همین جهت ایمیدرو، سند اولیه مرتبط با تحول دیجیتال و هوشمندسازی معادن را آماده کرده است، افزود: از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ سرمایه‌گذاری کشورهای جهان در حوزه دیجیتال ۲ برابر شده است؛ به‌عنوان مثال، عربستان سعودی ۹میلیارد دلار در حوزه فناوری‌های نو سرمایه‌گذاری کرده است. همچنین کانادا و استرالیا در حال استفاده از این فناوری‌ها در صنایع مختلف هستند و از ۵۰شرکت بزرگ در فناوری‌های پیشرو چهار شرکت در حوزه فولاد مشغول فعالیت هستند.

نیاز به کلان داده‌ها

خلوصی در ادامه به چالش‌های پیش‌رو برای هوشمندسازی معادن ایران اشاره کرد و ادامه‌داد: در حال حاضر داده‌های مناسبی برای سیاستگذاری در اختیار نداریم و برای برنامه‌ریزی دقیق نیاز به کلان‌داده‌ها احساس می‌شود.

وی تصریح‌کرد: همچنین با عقب‌ماندگی تاریخی در حوزه اکتشاف روبه‌رو هستیم که دلیل این مساله استفاده از معادن روباز در ایران است.

معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو خاطرنشان کرد: طبیعی است که به‌زودی باید به سمت استخراج از عمق برویم که در این حوزه معدن‌کاری هوشمند می‌تواند کمک‌کننده باشد.

وی یادآوری‌کرد: کمبود ماشین‌آلات از دیگر مشکلات در حوزه معدن‌کاری است که در این حوزه هم معدن‌کاری هوشمند می‌تواند تا حدودی مشکلات را کاهش دهد.

خلوصی در ادامه به راهکارهای تسریع مسیر هوشمندسازی معادن ایران اشاره کرد و گفت: برای تسریع روند تبدیل معادن سنتی به معادن هوشمند، لازم است سیاستگذاری و تحلیل براساس داده‌های هوشمند باشد و حمایت جسورانه از نوآوری به‌وسیله صندوق‌های جسورانه انجام شود.

ضرورت انتقال فناوری‌های نوین

وی افزود: علاوه بر این موارد، باید خرید و انتقال فناوری‌های نوین به داخل کشور در دستور کار قرار گرفته و سرمایه انسانی از طریق رابطه پویا بین صنعت و دانشگاه تقویت شود.

معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو با اشاره به نقش تسهیل‌گرانه و حمایت‌گرانه این سازمان در این حوز، گفت: برای توسعه سرمایه انسانی لازم است تا استادان مجرب و فناوری به‌روز به داخل کشور انتقال یابد تا به وسیله آن سرمایه انسانی در کشور تقویت شود.

وی تاکید کرد: در کنار این مساله، با توجه به تاکید وزیر صمت به نوآوری و افزایش کیفیت تولید و افزایش بهره‌وری، صندوق‌های جسورانه می‌توانند ریسک پروژه‌ها را کاهش دهند تا بنگاه‌ها بتوانند بهره‌وری خود را افزایش دهند.

برپایه این گزارش، در دومین روز از همایش معدن‌کاری دیجیتال، سخنرانان بر ضرورت حرکت به سمت استفاده از فناوری‌های مدرن در بخش صنعت تاکید کردند. ضرورت سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه، تقویت سرمایه انسانی و لزوم تغییر در فرهنگ سازمانی محورهایی بود که سخنرانان بر آن تاکید داشتند.

کد خبر 66689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =