حذف قیمت‌های مصنوعی به نفع اقتصاد کشور است/ تصمیم بانک مرکزی تاثیری در رشد تورم ندارد

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه پالایشی‌ها بیش از سایر صنایع از تصمیم جدید بانک مرکزی منتفع می‌شوند، گفت: این تصمیم، تاثیری در رشد تورم نخواهد داشت و هرچقدر بتوانیم قیمت‌های مصنوعی و کاذب را حذف کنیم، به نفع اقتصاد خواهد بود.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، یوسف امین‌داور با اشاره تصمیم جدید بانک مرکزی برای حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در قیمت پایه کالاها، به حذف قیمت‌های ساختگی و مصنوعی را برای صنعت و بازار سرمایه مهم خواند و اظهار داشت: صنایع پالایشی بیش از سایر صنایع از تصمیم بانک مرکزی در مورد نرخ جدید تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه بورس کالا منتفع می‌شوند.

کارشناس بازار سرمایه افزایش حاشیه سود برخی صنایع را از جمله تاثیرات مثبت این تصمیم برشمرد و افزود: با اجرای این تصمیم تنها حاشیه سود ریالی صنایع پالایشی بالا می‌رود.

وی برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر سود سهام ۳۵ تا ۴۰ درصدی صنایع پالایشی و پتروشیمی را رد کرد و توضیح داد: این اتفاق حداقل در کوتاه‌مدت محقق نخواهد شد.

امین‌داور با تاکید بر اینکه محصولات صنایع در بورس کالا هم با دلار ۳۸ هزار تومانی معامله می‌شوند، گفت: تصمیم جدید بانک مرکزی بیشترین تاثیر را بر صنعت پالایشی خواهد گذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه اجرای این تصمیم را بی‌تأثیر در مهار تورم خواند و تاکید کرد: نرخ تورم با چنین تصمیماتی کنترل و مهار نمی‌شود، به بیانی دیگر، با تغییر مصنوعی نرخ دلار، تورم کاهش نخواهد یافت؛ بنابراین برای کنترل و مهار تورم باید فکر اساسی کرد.

وی کاهش فاصله ارز آزاد و دولتی را ضروری دانست و اضافه کرد: هرچقدر فاصله این دو ارز کمتر باشد، رانت و فساد نیز کاهش بیشتری خواهد یافت، اما وقتی فاصله قیمت ارز واقعی چند برابر نرخ ارز آزاد است، شاهد رانت در اقتصاد خواهیم بود.

امین داور، تاکید کرد: هرچقدر بتوانیم قیمت‌های مصنوعی و کاذب را حذف کنیم، به نفع اقتصاد و بازار سرمایه عمل کرده‌ایم؛ هرچند نرخ ۳۸ هزار تومانی نیز مصنوعی است، اما به دلیل اینکه فاصله آن با نرخ بازار آزاد کمتر شده است، اثر مثبتی است.

براساس مفاد نامه رییس‌کل بانک مرکزی، نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت‌های محصولات پالایشی و پتروشیمی در بورس‌های کالایی قرار گرفت.

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی روز گذشته در مکاتبه‌ای با وزیر نفت در خصوص نرخ تسعیر ارز محاسبه قیمت خوراک و محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی، اعلام کرد: ترتیبی اتخاذ شود تا نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه بورس کالا قرار گیرد.

کد خبر 66742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =