۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
صادرات نفت ایران ۲.۵ برابر شد

با افزایش صادرات نفت ایران به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز طی سال ۲۰۲۳ میلادی، می‌توان گفت میزان فروش روزانه نفت ایران نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی، ۲.۵ برابر و نسبت به سال ۲۰۲۱ نیز ۳ برابر شده است.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار "اگزیم نیوز"، بررسی وضعیت صادرات نفت ایران طی سال های اخیر نشان می دهد که در اثر تحریم ها، بروز بیماری کرونا و همچنین مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای غربی، میزان صادرات نفتی کشور نوسانات قابل توجهی داشته است.

برپایه این گزارش، در حالی که صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۲ به میزان ۲ میلیون و ۵۳۷ هزار بشکه در روز بوده، این میزان در برخی سال ها مانند ۲۰۲۰ به ۴۰۰ هزار بشکه در روز نیز کاهش یافت و از این بابت، کشور با کسری درآمدی قابل توجهی مواجه شد.

با این وجود، نوسانات در سال های اخیر به سمت رشد فروش نفت ایران پیش رفته به نحوی که میزان صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز برآورد شده است و این موضوع نشان می دهد که کشور از بحران فروش نفت در سال های گذشته تا حدودی فاصله گرفته است.

طی سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵، میزان صادرات نفت ایران روند کاهشی داشته و از یک میلیون و ۲۱۵ هزار بشکه در روز به یک میلیون و ۸۱ هزار بشکه رسیده بود.

با این وجود، در سال ۲۰۱۶ میزان صادرات نفت ایران به حدود ۲ میلیون بشکه در روز رسید و در سال ۲۰۱۷ نیز صادرات نفت کشور از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز عبور کرد.

با اینکه در سال ۲۰۱۸، میزان صادرات نفت ایران نسبت به سال ۲۰۱۷ کمتر بود، ولی در حد یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز باقی ماند، اما این روند در سال ۲۰۱۹ ادامه نیافت و در این سال میزان صادرات نفت ایران کاهش قابل توجهی را تجربه کرد و به ۶۵۱ هزار بشکه در روز رسید.

در سال ۲۰۲۰ نیز صادرت نفت ایران بدتر شد و به ۴۰۴ هزار بشکه در روز رسید، اما در سال ۲۰۲۱ با بهبود نسبت به سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ۷۶۲ هزار بشکه در روز رسید.

با توجه به روند صادرات نفت ایران از سال ۲۰۲۱ به بعد، می توان گفت روند صادرات نفت ایران به شرایط مناسب تر گذشته بازگشته است به نحوی که در سال ۲۰۲۳ میلادی، صادرات نفت ایران به یکباره از ۹۰۰ هزار بشکه در سال ۲۰۲۲ به ۲.۲ میلیون بشکه در روز رسید.

کد خبر 66820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =