اختصاص ظرفیت خط لوله گوره - جاسک برای تأمین خوراک پالایشگاه‌ها

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: در حال اجرای طرح‌هایی برای استفاده از ظرفیت خط لوله گوره - جاسک در تأمین خوراک پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها هستیم.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، ارسلان رحیمی مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران درباره وضعیت خط لوله انتقال نفت خام از گوره - جاسک، اظهار داشت: طراحی اولیه خط لوله گوره - جاسک برای انتقال نفت خام بود، اما ظرفیت این خط لوله می‌تواند برای تأمین خوراک پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌هایی که قرار است در منطقه جاسک احداث شود، مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: اکنون در حال گرفتن یک انشعاب از آن به سمت پالایشگاه بندرعباس و پالایشگاه شهید سلیمانی هستیم.

این مقام مسئول اظهار کرد: برنامه ریزی نشان می‌دهد که خط لوله انشعابی از خط لوله گوره - جاسک ظرف یک سال آینده تکمیل و بهره برداری خواهد شد تا تأمین خوراک پالایشگاه بندرعباس را انجام دهد.

مراسم بهره برداری از خط لوله انتقال نفت خام گوره - جاسک در ۳۱ تیر ۱۴۰۰ در دولت دوازدهم انجام شد و بیژن زنگنه وزیر سابق نفت، آن‌ها را راهبردی ترین طرح آن دولت نامیده بود.

وی گفته بود: برای جهان روشن است که جمهوری اسلامی ایران چه اقدام بسیار مهم ملی انجام داده است. شاید پروژه‌ای با این عظمت برای صادرات نفت، با این هدف که پایانه صادراتی جدیدی نه در خلیج فارس بلکه در دریای عمان داشته باشیم بسیار حائز اهمیت است.

البته نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در ۲۸ خرداد امسال، در نشست خبری درباره بررسی وضع پروژه‌های نفتی درباره این خط لوله گفت: زمان پیش‌بینی‌شده برای به سرانجام رساندن پروژه کافی نبود و حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای آن در نظر گرفته شد، اما به‌دلیل نواقصی که وجود داشت، کمیسیون اصل نود در ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰ نامه رسمی به رئیس‌جمهوری وقت ارائه داد که به‌دلیل نواقص نباید به این خط نفت تزریق شود، اما به این موضوع توجه نشد و ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰ نفت به خط لوله تزریق شد و خسارت‌های زیادی به‌بار آورد.

به گفته وی، بهره برداری زودهنگام از خط لوله گوره - جاسک، باعث بروز مشکلاتی مثل نبود ایمنی کافی، غرق شدن گوی شناور نامناسب با محیط جاسک، ناقص بودن تلمبه‌خانه‌ها، نبود مخازن، خطرات جانی و محیط زیستی، جای‌گذاری نادرست لوله‌ها نسبت به شرایط استاندارد و کاهش طول عمر آن‌ها شد.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس خسارت وارد شده به طرح ملی گوره - جاسک را بیش از ۲۵ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم به وزیر نفت اعلام کردیم اجازه نمی‌دهیم یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه‌شده برای این پروژه معطل بماند. بر همین اساس برای تکمیل و افتتاح واقعی این خط لوله اقدام‌هایی از جمله احداث ۱۰ پست برق و تکمیل ۳۰۰ پست برق، تکمیل ۳۰۰ کیلومتر خط انتقال برق و هزار کیلومتر فیبر نوری، تکمیل تمامی ایستگاه‌های حفاظت کاتدیک، رفع نواقص تلمبه‌خانه‌ها و تکمیل ایستگاه‌های توپکرانی با جدیت دنبال شد.

وی با بیان اینکه خام‌فروشی نفت توجیهی ندارد، گفت: پیگیر این هستیم که از جاسک تا پالایشگاه بندرعباس حدود ۳۷ کیلومتر خط انتقال تأسیس شود. اکنون سه کشتی هر هفته نفت خام از گوره به پالایشگاه بندرعباس انتقال داده می‌شود. با تکمیل این ۳۷ کیلومتر خط انتقال دیگر مستقیم نفت از گوره به پالایشگاه بندرعباس می‌رود و هدف اصلی ما درباره پروژه محقق می‌شود.

کد خبر 66828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =