افزایش قدرت خرید مردم و ثبات یک‌ساله قیمت‌ها، ۲ هدف طرح کالابرگ الکترونیک

شهریور امسال دهک‌های ۴ و ۵ درآمدی مشمول طرح اعتبار مضاعف کالابرگ الکترونیک شدند که براساس آن خانوارهای این ۲ دهک در صورتی که به میزان ۲۰۰ هزار تومان از یارانه خود در قالب طرح کالابرگ الکترونیک خریداری کنند، به میزان ۱۲۰ هزار تومان به اعتبار یارانه آنان اضافه می‌شود. تا پیش از این ماه سه دهک نخست درآمدی مشمول این طرح شده بودند.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، دولت سیزدهم با رویکرد افزایش سلامت تغذیه‌ای و ریشه‌کن کردن سوء تغذیه در خانوارهای ایرانی، طرح اعتبار مضاعف کالابرگ الکترونیک را در اول شهریور امسال گسترش داد و دهک‌های ۴ و ۵ را مشمول این طرح کرد. طرحی که تا قبل از شهریورماه فقط برای دهک‌های یک تا ۳ درآمدی اجرایی شده بود.

براین اساس، در صورتی که سه دهک کم درآمد از یارانه ۴۰۰هزار تومانی خود و ۲ دهک ۴ و ۵ از یارانه ۳۰۰ هزار تومانی خود به میزان ۲۰۰ هزار تومان از ۱۱ قلم کالای سبد معیشت شامل شیرخام، پنیر، ماست، مرغ، تخم‌مرغ، گوشت منجمد، برنج، حبوبات، ماکارونی، قند و شکر خریداری کنند، مشمول این طرح می‌شوند.

طرح کالابرگ الکترونیک، دو هدف عمده را دنبال می‌کند؛ نخست، افزایش قدرت خرید مردم و تهیه اقلام اساسی تغذیه‌ای و دوم، ثبات قیمت‌ها برای یک سال ثابت و حفظ شدن ارزش یارانه‌ها. دولت درصدد حفظ این سبد با نرخ سال گذشته و جبران افزایش قیمت‌ها است.

با اجرای این طرح مواد مغذی مورد نیاز سلامتی مردم شامل پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها تامین می‌شود که استاندارد ارائه شده توسط انستیتو تغذیه‌ای ایران است. هدف این مهم گرایش مردم برای استفاده از این سبد غذایی است.

دولت در این راستا مصمم است در هر شرایط خاص تحریمی و تورمی نیازهای غذایی مردم را تامین کند. به عبارتی، گسترش طرح کالابرگ الکترونیک باعث افزایش قدرت خرید خانوارهای کم‌درآمد و کاهش خط فقر می‌شود؛ موضوعی که دولت به‌دنبال محو آن است. بنابراین دولت سیزدهم، با این اقدام هم ارزش ریالی سبد غذایی را حفظ و ثابت نگه می‌دارد و هم باعث رشد سرانه تغذیه خانوارها خواهد شد. از سویی دیگر، ارزش یارانه‌ها نیز حفظ خواهد شد.

«علیرضا عسگریان» معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این‌باره توضیح می‌دهد که دولت مصمم است تورمی که به ۱۱ قلم کالای معیشتی اضافه شده است را جبران کند، این کالاها به نرخ پایه سال ۱۴۰۱ برای مشمولان کالابرگ الکترونیکی محاسبه می‌شود.

به عنوان مثال، اگر فردی کالاهای منتخب خود از سبد معیشتی را از مغازه‌ای خریداری کند که قیمت امروز آن ۸۰۰هزار تومان است، در حالی که قیمت این کالاها در سال گذشته ۵۰۰ هزار تومان بوده، باید مبلغ پایه را از جیب خود بپردازد و ۳۰۰هزار تومان مابه‌التفاوت را به میزان ۲۰۰هزار تومان از اعتبار کالا برگ و ۱۰۰ هزار تومان هم به عنوان مابه‌التفاوت تورم از سوی دولت جبران می‌شود. به‌علاوه‌، از آنجایی که ۲۰۰ هزار تومان از این کالاها خریداری کرده، ۱۲۰ هزار تومان به عنوان یارانه مضاعف برایش واریز می‌شود.

کد خبر 66845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =