کشت موز در بیش از چهار هزار هکتار از اراضی باهوکلات دشتیاری در حال انجام است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: این سازمان با مشارکت بنگاه‌های اقتصادی تاکنون ساخت چهار هزار و ۲۰۰ هکتار نخلستان را در باهوکلات شهرستان دشتیاری در جنوب استان آغاز کرده است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، سیدمحمدرضا سیدحسینی اظهار داشت: به منظور جلوگیری از واردات و خروج ارز ایجاد فرصت‌های جدید شغلی و خودکفایی کشور به تولید موز، ساخت ۱۷ هزار هکتار موزستان جدید در سیستان و بلوچستان هدف گذاری شد که تاکنون عملیات اجرایی چهار هزار و ۲۰۰ آن آغاز شده است.

وی بیان کرد: هم اینک حدود پنج هزار هکتار از باغات جنوب سیستان و بلوچستان به کشت موز اختصاص دارد که بیش‌از سه هزار هکتار آن بارور و بقیه غیربارور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: دشتیاری، زرآباد، سرباز، کنارک و چابهار بویژه منطقه عورکی بخش پیر سهراب بیشترین سطح زیرکشت موز سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی منطقه تاکید کرد: سیستان و بلوچستان رتبه نخست تولید و سطح زیرکشت موز در کشور را از آن خود کرده است.

حسینی پیش‌بینی کرد امسال بیش‌از ۲۰۳ هزار تن موز از سطح سه هزار هکتار باغات سیستان و بلوچستان برداشت و روانه بازار مصرف شود.

وی بیان کرد: در گذشته نهال کشت بافت موز مورد نیاز سیستان و بلوچستان از دیگر نقاط کشور تهیه و در اختیار کشاورزان استان قرار می‌گرفت که امسال برای نخستین بار در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بلوچستان تولید شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: این اقدام با هدف توسعه باغات جدید، تولید نهال موز با ارقام تجاری و بازار پسند و جایگزینی باغات فرسوده و درجه پایین موز با ارقام مرغوب در استان مورد توجه سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

وی با اشاره به مزایای این روش در مقایسه با دیگر روش‌های کشت ادامه داد: سرعت تکثیر به شیوه کشت بافت به گونه‌ایست که از یک نمونه کوچک می‌توان در مدت زمان محدود تعداد زیادی گیاه تکثیر کرد.

سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار و مرکبات دارد.

تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک، زرآباد، دشتیاری و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند.

کد خبر 66965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =