اوجی: جمع‌آوری ۲۱ مشعل کارون/ فاز اول پالایشگاه بیدبلند تا پایان سال بهره برداری می‌شود

وزیر نفت با اشاره به جمع‌آوری گازهای مشعل مربوط به میادین غرب و شرق کارون تا پایان سال جاری از بهره برداری از فاز اول پالایشگاه گاز بیدبلند با ۲ میلیارد فوت مکعب ظرفیت خبر داد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، جواد اوجی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران ضمن تشریح تازه‌ترین اقدامات دولت در حوزه نفت و گاز، درباره گازهای مشعل مربوط به میادین غرب و شرق کارون، گفت: با حضور رئیس‌جمهور و بهره‌برداری پالایشگاه گاز هویزه، گازهای مشعل میادین نفتی غرب کارون جمع شد.

اوجی ادامه داد: مشعل‌های گازی میادین شرق کارون یعنی میادین مارون، گچساران، آقاجاری و رگ‌سفید، به طور جد در حال پیگیری است و از ۵۲ مشعل موجود تا پایان امسال ۲۱ مشعل جمع‌آوری شده و به پالایشگاه گاز بیدبلند خواهد آمد.

وی با بیان اینکه با جمع آوری کامل این گازها به حجم گاز کشور افزوده خواهد شد، تصریح کرد: به جرأت می‌توان گفت با جمع‌آوری این گازها، معادل یک فاز کامل پارس جنوبی یعنی ۲۰ میلیون مترمکعب به حجم گاز کشور اضافه می‌شود.

وزیر نفت افزود: در پالایشگاه گاز بیدبلند این گازهای سمی و آلاینده اما غنی، فرآوری شده و اتان (سیتوپلاس) به پتروشیمی‌ها ارسال شده و در راستای تکمیل زنجیره ارزش قرار می‌گیرند.

اوجی با اشاره به اینکه تذکر رهبر معظم انقلاب و تأکید رئیس‌جمهور جمع آوری این گازها بوده است، گفت: در دولت قبل اقدام اساسی در این زمینه صورت نگرفته اما دولت سیزدهم مصمم است تا پایان مسئولیت خود تمامی گازهای مشعل مربوط به شرق کارون را جمع کند.

وی افزود: پالایشگاه گاز بیدبلند که ۲ میلیارد فوت مکعب ظرفیت دارد اما همزمان نزدیک به ۵۰۰ ،۶۰۰ میلیون فوت مکعب هم ظرفیت خالی دارد که با آنها قرارداد بسته شده، کار به طور جدی پیش می‌رود و ۵۳ درصد هم پیشرفت داشته است.

اوجی تأکید کرد: فاز اول تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد که هم به شبکه گاز کشور و هم تأمین خوراک پتروشیمی‌ها کمک خواهد شد.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری از گازهای مشعل‌ها کار بزرگ دولت است، گفت: این گازها سرمایه ملی است که تبدیل به ارزش افزوده شده و از آلایندگی محیط زیست و هوا هم پیشگیری می‌شود.

کد خبر 66982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =