اعتماد، حاصل حسابرسی مبتنی بر ریسک/ درآمدهای مالیاتی در دو سال گذشته ۶۰ درصد رشد یافت

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تبیین اقدامات انجام شده در نظام مالیاتی در راستای تسهیل تمکین مالیاتی در کشور، گفت: روش حسابرسی مبتنی بر ریسک به شکل‌گیری نوعی حس اعتماد بین مؤدی و سازمان امور مالیاتی منجر شده است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز از سازمان امور مالیاتی ایران، «سید محمدهادی سبحانیان» در سفر به گرجستان و با حضور در چهارمین کنفرانس بریتاکوف در شهر تفلیس این کشور، طی سخنانی به تبیین اقدامات انجام شده در نظام مالیاتی ایران در راستای تسهیل تمکین مالیاتی پرداخت و اظهار داشت: در این زمینه کار خود را با انجام اصلاحاتی در قانون مالیات‌های مستقیم آغاز کردیم، ضمن اینکه تصویب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان نیز راه را برای ارتقای تمکین مالیات بر ارزش افزوده گشود.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در این کنفرانس با بیان اینکه پس از اصلاح قانون پایانه فروشگاهی باید قانون مالیات بر ارزش افزوده را به‌طور متناظر اصلاح می‌کردیم، اضافه‌کرد: اتوماسیون و ساده‌سازی فرآیندهای مالیاتی گام‌های لازم بعدی برای مدرن‌سازی نظام مالیاتی بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هدف عمده ما از اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، پذیرش اظهارنامه‌های مالیاتی و اجرای سیستم حسابرسی مبتنی بر ریسک بود، افزود: پیش‌تر، همچون بسیاری از سایر کشورها همه اظهارنامه‌های مالیاتی را حسابرسی می‌کردیم، اما حرکت به‌سوی حسابرسی مبتنی بر ریسک به اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۳۹۴ انجامید و بدین ترتیب مجاز شدیم اظهارنامه‌های مالیاتی را بدون رسیدگی به همه آنها بپذیریم.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، صرفه‌جویی در وقت، پول و انرژی را دستاورد حسابرسی مبتنی بر ریسک عنوان کرد و ادامه‌داد: سازمان امور مالیاتی کشور استانداردها و شاخص‌هایی را برای انتخاب اظهارنامه‌های پر ریسک به‌منظور حسابرسی تعیین کرد که این شاخص‌ها مودیان منتخب و پر ریسک را تشویق کرد رفتار خود را به‌گونه‌ای تغییر دهند که در سال‌های بعد برای حسابرسی انتخاب نشوند.

سبحانیان با اشاره به اینکه از عهده حذف روش تشخیص علی الرأس و مطالبه مالیات بر مبنای اطلاعات مالیاتی ملموس برآمدیم، گفت: براساس اصلاح قانون مذکور توانستیم برای مؤدیان فاقد اظهارنامه بر اساس فعالیت‌های کسب‌وکار و اطلاعات جمع‌آوری شده از آنان اظهارنامه برآوردی تهیه کنیم.

وی افزود: با انجام حسابرسی مبتنی بر ریسک و عدم نیاز به بررسی و تشخیص اظهارنامه‌های مالیاتی، هم در وقت مأموران مالیاتی صرفه‌جویی شد و هم به تسریع فرآیند وصول مالیات از طریق اجتناب از حسابرسی همه مؤدیان مالیاتی انجامید که انجام این روش نوعی حس اعتماد بین مؤدی و سازمان مالیاتی را در پی داشت.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: ایجاد پایگاه داده‌ مالیاتی نیز در اصلاحیه قانون مالیاتی پیش‌بینی شده بود که به سیستم حسابرسی مبتنی بر ریسک، بهبود فرآیندهای تشخیص و تولید اظهارنامه برآوردی کمک بسیاری کرد و موجب تشویق مؤدیان برای اجتناب از کم ابرازی درآمدهای آنان و ارائه داده‌های معقول در اظهارنامه‌های خود شد که در مجموع به بهبود و تسهیل رابطه میان مؤدی و سازمان امور مالیاتی انجامید.

سبحانیان در انتهای سخنرانی خود در کنفرانس بریتاکوف با بیان اینکه در نتیجه اقدامات یادشده، رشد درآمدهای مالیاتی برای تأمین درآمدهای عمومی دولت در دو سال گذشته حدود ۶۰ درصد بوده است، افزود: در همین مدت تعداد مودیان مالیاتی در حوزه اصناف و مشاغل از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به حدود ۶ میلیون نفر رسیده است. مالیات ابرازی اشخاص حقیقی حدود سه برابر و مالیات ابرازی اشخاص حقوقی حدود ۶۰ درصد رشد داشته است.

کد خبر 66988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =