۶ هشدار به خریداران و فروشندگان رمزارز

با توجه به بالا بودن میزان کلاهبرداری از کاربران رمزارزها و خریداران و فروشندگان، ۶ هشدار جدید برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض سوء‌استفاده صادر شد.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار "اگزیم نیوز"، چند سالی است که تب رمزارزها و استخراج انواع پول های مجازی در جهان داغ شده است. شاید ایجادکنندگان رمزارزها در ابتدا فکر نمی کردند که تب استخراج رمز ارز روزی در دنیا تا این حد فراگیر شود.

برپایه این گزارش، با این وجود امروز تقریبا رمزارزها در تمام جهان شناخته شده و در تقابل جدی با پول فیزیکی و دارایی های غیردیجیتالی جهان قرار گرفته است.
هرچند تاکنون کشورها نسبت به این پدیده، واکنش های متفاوتی داشته اند، اما مسیر استخراج رمزارزها در جهان روبه گسترش است و حتی برخی کشورها نیز پول های دیجیتالی را به رسمیت شناخته اند.

در عین حال، صندوق بین المللی پول تاکنون نسبت به رمزارزها واکنش خوبی نداشته و در چند بیانیه مختلف، در این خصوص هشدار داده است.

مهم ترین ویژگی رمزپول ها یا کریپتوکارنسی ها را باید غیرفیزیکی بودن، تمرکز گریزی و تقریبا غیرقابل مدیریت و رگولاتوری شدن توسط بانک های مرکزی جهان دانست. به همین دلیل، تاکنون بخشی از بانک های مرکزی در جهان با این پدیده مخالفت کرده اند و آن را به رسمیت نمی شناسند.

در ایران نیز همراه با سایر کشورهای جهان، بخشی از جامعه به سمت دستیابی به رمزارزها و استخراج آن رفته اند. هرچند بانک مرکزی تاکنون رمزارزها را به رسمیت نشناخته، اما برخی بخش های مرتبط مانند وزارت نیرو، به منظور شفاف سازی مصرف برق در استخراج رمزارزها و فعالیت مزارع استخراج، تلاش رده تا در این زمینه مقررات گذاری کند.

با تمام این تفاسیر، نمی توان نسبت به وجود خطرات ناشی از سرقت رمزارزها، از دست رفتن رمز ورود به حساب کاربری، خطرات تحریم و مسدودسازی حساب کاربران ایرانی توسط کشورهای تحریم کننده و ... بی تفاوت بود.

در تازه ترین هشدارهای داده شده در این خصوص، انجمن بلاکچین ایران طی بیانیه ای سعی کرد تا در زمینه وجود وبسایت های نامناسب در زمان خرید و فروش ها، به کاربران ایرانی هشدار بدهد.

این انجمن تاکید کرده که کاربران حوزه رمز ارز و تبادل، هنگام خرید و فروش از سامانه های تبادل، نسبت به انتخاب درست سامانه تبادل و یا وبسایت مناسب خدمات رمز ارز توجه داشته باشند تا در دام کلاهبرداری و سرقت دارایی خود قرار نگیرند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: اگر قصد خرید یا فروش از سامانه هایی که توسط دوستان و آشنایان به شما معرفی شده اند و معتبر هستند را دارید و یا لینک این وبسایت ها برای شما ارسال شده است، حتما قبل از باز کردن لینک ها یک بار سرچ را در مرورگر خود انجام دهید و از صحت دامنه اصلی و مقایسه با لینک ارسال شده اطمینان حاصل نمایید.

هویت سامانه رمزارز مورد نظر را بررسی نمایید. همانطور که شما در وبسایت ها اقدام به احراز هویت می نمایید بهتر است که هویت سامانه هایی که قصد خرید یا فروش از آنها را دارید نیز بررسی نمایید.

به تبلیغات خرید و فروش و وعده های تبلیغاتی دقت نمایید. ممکن است در هر جایی تبلیغات صرافی های غیرمتعارف را ببینید. بر فرض مثال اگر در تبلیغات وبسایت یا سامانه تبادلاتی وعده قیمت پایین تر در خرید یا بالاتر در فروش داده می شود، حتما قیمت را با چند وبسایت و سامانه دیگر مقایسه نمایید.

چنانچه بازه تفاوت قیمت با سایر وبسایت ها زیاد باشد و غیرمعمول، حتما به این سامانه شک نمایید و این موضوع می تواند ترفندی برای جذب شما و تمایل به واریز سرمایه ریالی و رمزارزی داخل وبسایت، جهت فریب و کلاهبرداری باشد.

در نظر داشته باشید که سامانه های تبادلاتی با یکدیگر در رقابت قیمت هستند، اما این رقابت تفاوت زیادی در قیمت ها ندارد و خیلی بازه کوچکی را شامل می شود. وعده های تفاوت قیمت ۱۰۰۰ تومانی در تتر و امثال این، تنها موجب فریب کاری است.

همچنین فریب در اختیار قراردادن مدارک شخصی خود با وعده اخذ سود را نخورید. گروهک های کلاهبرداری اقدام به اخذ مدارک و هویت افراد اعم از کارت ملی، شناسنامه، تعهدنامه و غیره به منطور قراردادن این مدارک در وبسایت های رمزارز می نمایند و از این طریق با استفاده از ایجاد تراکنش در حساب بانکی شما، معامله رمزارز انجام می دهند.

تبعات حقوقی این تراکنش ها با شخص احراز هویت شده در وبسایت است، زیرا این تراکنش ها از طریق فیشینگ و مواردی نظیر آن رقم می خورد و در زمان مشخصی شما به عنوان شخص احراز شده و کسی که مدارکش را در اختیار قرار داده اید، با حجم بالایی از شکایات مواجه خواهید شد. این مورد در شرکت های کاریابی و یا نظافتی حتی در برنامه دیوار گزارش شده است.

نکته بعدی اینکه، در خرید و فروش از صفحه های تبادل و رمزارز در شبکه های اجتماعی و یا سایت هایی نظیر "دیوار" و "شیپور" دقت نمایید. عموما افراد فریبکار و کلاهبردار از این طریق اقدام به سوء استفاده از کاربران در فضای رمزارز و تبادل می نمایند و یا با ارسال لینک های مخرب برای کاربران اقدام به خالی کردن حساب بانکی می نمایند.

در نهایت اینکه صرافی ها و یا پلتفرم های معاملاتی خصوصا خارجی، محل نگهدرای دارایی رمزنگاری شما نیست. بهترین و امن ترین محل، کیف پول شخصی شما (نرم افزاری و یا سخت افزاری)، است.

کد خبر 67033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =