۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
طلای سبز مازندران در راه اروپا

با حمایت دولت سیزدهم در گسترش صنایع تبدیلی و بسته بندی در بخش فرآورده های گیاهان دارویی ۴۰ نوع از این محصول در مازندران به اروپا و دیگر کشورهای آسیایی صادر می شود.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، در ۲ سال اخیر برای رونق صادرات با توجه به حساسیت های بهداشتی کشورهای وارد کننده صنعت بسته بندی و تبدیلی و فرآوری گیاهان دارویی در مازندران رونق گرفته است. یکی از محصولاتی که در جهان اقبال خوبی دارد فرآورده های گیاهان دارویی است.

استان مازندران دارای یک هزار و ۳۰۰ هکتار زیر کشت گیاهان دارویی می باشد که از این میزان ۴۰۰ نوع گیاهان دارویی خودرو و پرورشی زیر کشت است.

با برنامه ریزی های دولت سیزدهم ۳۰۰ هکتار دیگر در قالب طرح توسعه ای در استان مازندران ۳۰۰ هکتار دیگر به زیر کشت این گیاه دارویی خواهد رفت.

با توجه به اینکه روستا یکی از مکان های اصلی تولید و پرورش گیاهان دارویی می باشد دولت مصمم است در قالب طرح توانمندی ۵۰۰ روستای مازندران جهت اشتغال پایدار و رونق اقتصادی کشت و پرورش گیاهان دارویی را رونق دهد.

یکی از راه های رونق کشت گیاهان دارویی فعال شدن واحدهای فراوری این محصول است.

استاندار مازندران در جهت رونق صنعت بسته بندی و فرآورده های گیاهان دارویی بازدیدی از گروه صنایع غذایی مستقر در بابلسر داشته است.

این گروه صنایع غذایی که در حوزه های مختلف صنایع غذایی فعالیت می کند یکی از شاخه های مهم فعالیت آن فرآورده های گیاهان دارویی است.

این واحد تولیدی ۴۰ نوع دمنوش را به شش کشور جهان از جمله آلمان صادر می کند که با شرکت در نمایشگاههای مختلف در اروپا مقدمات صادرات به برخی دیگر از کشورهای اروپایی در حال فراهم شدن است.

همچنین کشورهایی اعم از تاجیکستان، قزاقستان، روسیه، عراق و ترکمنستان از دیگر کشورهایی هستند که صادرات فراورده های گیاهان دارویی در این کشورها انجام می شود.

اقتصاد روستا متحول می شود

استاندار مازندران در بازدید از این واحد با بیان آنکه با گسترش شعبه های این واحد تولیدی اقتصاد روستاهای مازندران متحول خواهد شد، افزود: بسیاری از مناطق خشک، کوهستانی و جنگلی مازندران سرشار از گیاهان دارویی می باشد که باید این گیاهان ساماندهی و به فرآورده های مختلفی تبدیل شود.

سیدمحمود حسینی پور اظهار داشت: در حال حاضر ایران ۲ درصد گیاهان دارویی جهان را تامین می کند که با برنامه ریزی های انجام شده این آمار باید به ۱۰ درصد افزایش یابد.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه حمایت های لازم را جهت گسترش شعبه های این واحد تولیدی در مناطق روستایی افزایش می دهیم، گفت: این واحدها در مناطق محروم که سرشار از گیاهان دارویی می باشد، ایجاد انگیزه خواهد کرد و رونق اقتصادی روستا به ارمغان می آورد.

استاندار مازندران ضمن قدرشناسی از این واحد تولیدی که یکهزار و ۱۰۰ شغل به شکل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده است، افزود: بسیاری از نیروهای کار در این واحد از خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند.

صادرات از گمرک مازندران

استاندار مازندران با بیان آنکه آن چیزی که به عنوان یک دغدغه جدی مطرح است باید تمامی کالاهای تولیدی از گمرک استان مازندران صادر شود، گفت: هرچند برخی از کالاهای مازندران برای صادرات به اروپا باید به بنادر جنوب منتقل شوند اما گمرک های مازندران نباید از این مهم نادیده گرفته شوند و باید خروجی صادرات از این گمرکات باشد.

وی اظهار داشت که یکی از برنامه های مهم در مازندران این است که با ایجاد یک سامانه جامع نیاز گیاهان دارویی واحدهای تولیدی شناسایی و همه درخواست ها با استفاده از ظرفیت های داخلی تامین شود.

کشت قرار دادی برای گیاهان دارویی

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با بیان آنکه برای دلگرم شدن کشاورزان ضرورت دارد کشت قراردادی گیاهان دارویی را گسترش دهیم، افزود: این واحد تولیدی تحت هیچ شرایطی مشکل بازار فروش ندارد و با گسترش واحد تولیدی خود می تواند صادرات را چند برابر افزایش دهد.

حسن عنایتی با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار و ۳۰۰ هکتار در مازندران زیر کشت گیاهان دارویی است، اظهار داشت: در قالب طرح توسعه ۳۰۰ هکتار دیگر به این مجموعه اضافه خواهد شد.

عنایتی گفت: با حمایت دولت سیزدهم در طرح توانمند سازی ۵۰۰ روستای مازندران سرمایه گذاری و کشت گیاهان دارویی از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد.

ظرفیت گیاهان دارویی بی نظیر است

مدیرعامل گروه صنایع غذایی واقع در بابلسر نیز افزود: ظرفیت گیاهان دارویی در مازندران بسیار زیاد است و سرمایه گذاری در این حوزه یک ضرورت است.

محمدرضا بابانتاج کبوتردانی، گفت: تمام تلاش ما این است تا گیاهان دارویی و مواد اولیه تولیدی ما در استان مازندران تامین شود.

مدیر عامل گروه صنایع غذایی اضافه کرد: بخاطر سرمایه گذاری در این حوزه بسیار علاقمند هستیم و حمایت های دولت و حضور استاندار ما را دلگرم کرده است.

کد خبر 67082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =