تخلیه و بارگیری کامیون‌های باری در مرز پرویزخان از ۲ هزار دستگاه در روز عبور کرد

مدیرکل گمرک پرویزخان گفت: تخلیه و بارگیری کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی و تانکرهای ترانزیت سوخت در مرز پرویزخان در روز گذشته به ۲ هزار و ۷۹ دستگاه رسید.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، «قاسم مطلبی» افزود: از مجموع کامیون های کالا و ترانزیت در روز گذشته ۴۵۹ دستگاه کامیون حامل کالاهای صادراتی و تعداد یک هزار و ۵۵۶ دستگاه هم مربوط به تانکرهای سوخت رسان و مابقی هم در سایر رویه های گمرکی تخلیه، بارگیری یا ترانزیت شده بوده که در گذرگاه مهم و راهبردی پرویزخان تخلیه و بارگیری شده است.

وی اظهار داشت: مرز رسمی پرویزخان از مهم ترین مرزهای تجاری با کشور عراق و شاهراه اقتصادی و نبض صادرات تپنده غرب کشور است که سالانه حجم تجارت خارجی این گذرگاه راهبردی از سه میلیارد دلار در سال عبور می کند.

مدیرکل گمرک پرویزخان گفت: این میزان صادرات و تردد تانکر بیشترین میزان تردد کامیون طی ماه های گذشته در این مرز بوده که روز گذشته افزایش قابل توجهی داشت.

مطلبی ادامه داد: مرز رسمی پرویزخان مرزی بسیار مهم از نظر مبادلات تجاری و مرزی و مسافری بین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق است و همواره با تعامل با مدیر مرز عراق این مرز در طول ۲ سال گذشته بدون یک روز تعطیلی به کار خود ادامه داده است.

در سال ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی ایران از طریق مرزهای زمینی خود، ۶ میلیارد و ۴۹۳ میلیون و ۹۹۵ هزارو ۲ دلار کالا به وزن ۱۶ میلیون و ۸۸۳ هزارو ۵۹۷ تن به کشور عراق صادرات داشته که سهم استان کرمانشاه از مجموع صادرات کشورمان به عراق را ۲ میلیارد و ۶۷۳ میلیون و هفت هزار و ۹۸۸ دلار کالا با وزن ۶ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۵۷۷ تن بوده که در بین گمرکات استان کرمانشاه گمرک پرویزخان بیشترین سهم صادرات را به خود اختصاص داده است.

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

کد خبر 67201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =