استاندار کرمان: بازار جهانی پسته را با خودتحریمی از دست ندهیم

استاندار کرمان با تاکید بر اینکه استاندارد اجباری برای پسته ضرورتی ندارد، گفت: کشورهای واردکننده پسته این استاندارد را نمی خواهند بنابراین نباید با خودتحریمی بازار جهانی پسته را از دست داده و فضا را برای رقیب مهیا کنیم.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، محمدمهدی فداکار در آئین هفتمین جشن ملی پسته در بزرگترین خانه خشتی جهان در رفسنجان افزود: پسته شهرت ِجهانی دارد بعد از نفت، طلا و فرش دستباف مهمترین کالای صادراتی و باارزش ارزآوری خوبی است و هنوز هم در زندگی و معیشت مردم زیادی اثرگذار است.

وی با بیان اینکه طی این ۲ سال که سرما محصول پسته کشاورزان را خسارت زد، معیشت و زندگی مردم سخت شد، بیان کرد: روز گذشته جلسه ای در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر اقتصاد و دارایی، بانکهای توسعه و کشاورزی، اتاق بازرگانی، انجمن پسته ایران و غیره برگزار شد و تصمیمات در این جلسه بازار محصول را بهتر کرد و مقرر شد ۶۰ هزار میلیارد ریال در اختیار بانک های عامل قرار داده شود و صندوق توسعه ملی هم پذیرفت که ۳۰ هزار میلیارد ریال کمک کند.

استاندار کرمان تاکید کرد: اگر دیر بجنبیم برخی مصوبات مانع صادرات پسته می شود این موضوع را که کیو آر کد ( Qr cod ) و شناسنامه دار کردن باغ های پسته محال است پذیرفتند و دریافتند که محصول پسته فرق می کند و نمی تواند کیو آر. کد دار شود و مقرر گردید که این موضوع در مورد پسته حذف شود.

وی ادامه داد: یک میلیارد دلار هم از محل صندوق توسعه ملی برای کشاورزان تخصیص یافت که این امر می تواند کمک کننده به تجار باشد و بازار پسته هم از دست نمی رود.

با اختصاص سوخت ۴۰ درصد محصول پسته رفسنجان از سرما حفظ شد

فرماندار رفسنجان هم در این آیین گفت: از ۲ سال قبل با بروز سرمازدی، گرما و نیز سیل، محصول پسته کشاورزان از بین رفت اما امسال در فصل بهار که سرمای شدید غالب بود با اختصاص سهمیه سوخت گازوئیل ۴۰ درصد محصول پسته در رفسنجان حفظ شد.

حسین رضایی خاطرنشان کرد: تمام کشورهای شمال کشور از جمله ارمنستان، تاجیکستان، گرجستان و غیره به پسته کاری روی آورده اند و در داخل کشورمان هم ۲۸ استان پسته کاری می کنند.

وی افزود: ایران ۸۰ سال است که بازار پسته جهانی را در دست دارد و قدمت پسته کاری به بیش از ۱۰۰ سال می رسد لذا باید مراقبت کرد تا بتوانیم این محصول را صادر کنیم.

فرماندار رفسنجان گفت: ماده ۲۷ و ۲۸ قانون تعادل سازی آب، باغداران را آزار می دهد، یعنی اگر زمین جایی خراب باشد طبق این قانون نمی توان سهمیه آب این زمین را در جایی دیگر صرف کرد و تولید را به ۲ یا سه برابر افزایش داد.

رضایی بیان کرد: تغییرات اقلیمی، گرمای هوا و شوری آب از معضلاتی است که برای پسته پیشامدهای بدی دارد اما کشاورزان در این شرایط این محصول راهبردی و ارزآور را تولید و روانه بازار می کنند و این جای قدردانی دارد.

پنجمین شب از هفتمین جشن ملی پسته با حضور معاون پارلمانی رییس جمهور و جمعی از مسئولان و مردم در محل خانه حاج آقا علی رفسنجان برگزار شد.

کد خبر 67219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =