پیشنهاد مجلس برای تبدیل ایران به هاب انرژی منطقه

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه، ۴ ابزار تجارت نفت، تجارت گاز، تجارت فرآورده‌های نفتی و همچنین تجارت برق را در اختیار دارد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار "اگزیم نیوز"، بررسی جزئیاتی از گزارش مرکز پژوهش های مجلس درباره مسائل راهبردی بخش انرژی در برنامه هفتم توسعه و لزوم تبدیل شدن ایران به مرکز مبادلات (هاب) انرژی منطقه با محوریت تجارت گاز، اعلام کرد: با وجود توسعه استفاده از انرژی های نو در جهان، سوخت های فسیلی مانند گاز همچنان در دهه های پیش رو نقش جدی در تامین انرژی مورد نیاز کشورها خواهد داشت.

ایران در یک قرن اخیر یکی از بزرگترین دارندگان نفت و گاز جهان بود و به صادرات انرژی در جهان پرداخته است، اما به نظر می رسد تحولات دو دهه اخیر نشان می دهد که باید بازنگری هایی در نحوه حضور ایران در جهان ایجاد شود.

مرکز پژوهش های مجلس پیشنهاد داده که ایران باید به هاب انرژی منطقه و مرکز تبادل تبدیل شود و این موضوع در بند ۱۰ سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است.

از نکات حائز اهمیت در گزارش مجلس درباره تبدیل شدن ایران به هاب تبادل انرژی منطقه به کاهش اهمیت نفت در جهان و افزایش سهم گاز در سبد مصرف انرژی جهان تاکید شده است.

کاهش تدریجی مصرف نفت در اروپا و افزایش تولید نفت شیل آمریکا و همچنین بروز تحریم ها باعث شد تا غرب نیاز خود به نفت خاورمیانه را بتدریج کاهش دهد که از این رو این اهرم قدرت ایران نیز تضعیف شد.

با این حال، با وجود موقعیت جغرافیایی ایران، کشور می تواند برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه اقدام کند. ذخایر بزرگ نفت و گاز ایران، یکی از امتیازات ویژه ای است که می تواند برای ایران در بازارهای بزرگ انرژی در شرق و غرب کاربرد داشته باشد.

درهم تنیدگی سیاسی، امنیتی و اقتصادی بین ایران و کشورهای منطقه نیز امتیاز مناسبی است که ایران می تواند برای کاهش اثر تحریم ها در تبادلات انرژی موثر شود به نحوی که در دو دور اخیر خرید گاز ایران از سوی ترکیه و عراق، این مسئله خود را نشان داد.

در عین حال، تلاش برخی کشورها مانند ترکمنستان در صادرات گاز به پاکستان و هند و نگاه اروپا و روسیه به بازارهای جنوب و جنوب غرب آسیا، نشان می دهد که ایران باید تلاش بیشتری را برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه نشان دهد.

ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه ۴ ابزار تجارت نفت، تجارت گاز، تجارت فرآورده های نفتی و همچنین تجارت برق را در اختیار دارد و به نظر می رسد که تجارت گاز مناسب ترین گزینه برای دیپلماسی انرژی و تبدیل شدن کشور به هاب انرژی منطقه باشد و موارد دیگر نیز به عنوان مکمل عمل می کنند.

مجلس پیشنهاد کرده که با توجه به زیرساخت های کشور، تجارت و سواپ ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام و یا فرآورده های نفتی از کشورهای حاشیه دریای خزر به ویژه روسیه و قزاقستان هدفگذاری شود.

در عین حال، در تجارت برق نیز می توان برای رسیدن به حجم تجارت ۳۰ میلیارد کیلووات ساعت برق با توجه به کمبود برق در کشورهای اطراف ایران از جمله عراق و پاکستان اقدام کرد.

کد خبر 67226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =