تغییرات ضریب جینی دهک‌های اجتماعی در سال ۱۴۰۱

طبق آمارهای موجود، ضریب جینی مناطق شهری کشور در سال ۱۴۰۱ کاهشی و در مناطق روستایی افزایشی بوده و توزیع یارانه های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی نیز بر کاهش فاصله اجتماعی در روستاها تاثیر چندانی نداشته است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار "اگزیم نیوز"، یکی از شاخص های سنجش نابرابری درامد جامعه، ضریب جینی است. ضریب جینی عددی است بین صفر و یک که در آن صفر به معنی توزیع کامل و برابر درآمد یا ثروت و یک به معنای نابرابری مطلق در توزیع درآمد جامعه است.

بررسی آخرین آمار رسمی کشور که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده نشان می دهد که سهم دهک های هفتم تا دهم در شهرها طی سال ۱۴۰۱، نسبت به سال قبل از آن کاهشی بوده است.

در عین حال، بخشی از کاهش ضریب جینی در شهرها می تواند به دلیل کاهش سهم دهک های بالایی جامعه باشد. براین اساس، دهک دهم به عنوان برخوردارترین گروه اجتماعی در شهرهای کشور، طی سال گذشته ۲۹.۰۹ درصد درآمدها را به خود اختصاص داده است.

سهم دهک نهم ۱۵.۸۱ درصد و سهم دهک هشتم نیز ۱۲.۱۲ درصد بود. علاوه بر این، دهک هفتم نیز ۹.۸۹ درصد و دهک ششم هم ۸.۳۶ درصد از درآمد کلی جامعه سهم داشته است.

سهم دهک های پایین جامعه از جمله دهک اول در سال گذشته در شهرها، ۲.۵۹ درصد و سهم دهک دوم نیز ۴ درصد بود. به صورت کلی، ۳ دهک هشتم تا دهم، هر یک دارای سهم بالای ۱۰ درصد و به صورت کلی به میزان بیش از ۵۷ درصد درآمد شهرها را به خود اختصاص دادند.

در عین حال، سهم دهک های اول تا هفتم مجموعا ۴۳ درصد بوده است. در این بین، سهم ۳ دهک اول ۱۲ درصد بوده است.

بررسی وضعیت برخورداری دهک های اجتماعی از درآمدها در مناطق روستایی کشور نیز نشان می دهد که در سال گذشته سهم دهک دهم به عنوان برخوردارترین دهک اجتماعی، ۲۹.۱۰ درصد بوده است.

همچنین دهک نهم ۱۵.۵۱ درصد و سهم دهک هشتم نیز ۱۲.۰۳ درصد بود. مجموعا ۳ دهک برخوردار مناطق روستایی کشور در سال گذشته، حدود ۴۹ درصد بوده است. به عبارت دیگر، ۷ دهک اجتماعی روستایی کشور در سال گذشته از درآمدها در مناطق روستایی، ۵۱ درصد سهم داشته اند.

۳ دهک اول کم برخوردار روستایی کشور در سال گذشته مجموعا حدود ۱۳ درصد از درآمدها سهم داشته اند. به عبارت دیگر، دهک دهم و برخوردار روستایی در سال گذشته به تنهایی به اندازه حدود ۶ دهک اول، از درآمدها برخوردار شده است.

طبق محاسبات مرکز آمار ایران، توزیع یارانه های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در سال گذشته در مناطق روستایی کشور، اثر چندانی بر تغییر وضعیت ضریب جینی نداشته است.

با این حال، رشد تورم باعث کاهش قدرت دهک های پایینی جامعه و در نتیجه افزایش فاصله درآمدی طبقات بالا و پایین جامعه شده که به دنبال خود افزایش نابرابری و یا رشد ضریب جینی را به همراه داشته است.

کد خبر 67296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =