خرید تضمینی گندم از مرز ۱۰ میلیون و ۳۴۰ هزار تن عبور کرد

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت: امروز خرید تضمینی گندم از مرز ۱۰ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۹۱۴ تن گذشت که این مهم با زحمت کشاورزان و دست اندرکاران بخش کشاورزی محقق شده است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «علیرضا مهاجر» امروز (سه شنبه) در مراسم آغاز سال زراعی جدید ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ در جمع مسوولان و خبرنگاران که به صورت حضوری و وبیناری با استانداری‌های سراسر کشور برگزار شد، افزود: طبق امارها در سال ۱۴۰۰ خرید تضمینی گندم به سختی به ۴.۵ میلیون تن رسید اما با وجود اینکه در سال ۱۴۰۱ خشکسالی شدت گرفت، میزان خرید تضمینی کشور به ۷.۵ میلیون تن رسید و این رقم افزایش یافت.

به گفته وی، «خشکسالی بعد از خشکسالی» به مراتب از «خشکسالی بعد از ترسالی» سخت‌تر است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: در سال زراعی جدید خرید تضمینی گندم بیش از ۱۰ میلیون تن به دلیل استفاده از بذرهای مناسب بوده است به طوری که با کمک بخش تحقیقات کشاورزی بیش از ۴۵۰ هزار تن بذر مناسب آماده و در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

وی یکی دیگر از عوامل افزایش تولید و خرید تضمینی گندم در سال زراعی که گذشت را اجرای طرح جهش تولید در دیم زارها و مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها و استفاده به موقع از نهاده‌ها دانست و تصریح کرد: استفاده بهینه از کودهای شیمیایی می‌تواند منجر به افزایش عملکرد شود.

مهاجر بکارگیری از دستورالعمل‌های فنی و مهندسی به خصوص در دیم‌زارها را از دلایل افزایش تولید برشمرد و گفت: با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بیش از یک هزار میلیارد تومان تسهیلات با یارانه ۴ درصد در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی افزود: کشت گندم، جو و دانه‌های روغنی در اولویت کشت سال زراعی جدید قرار دارد به طوری که در ۶ میلیون هکتار آن گندم، در حدود ۲ میلیون هکتار جو و سایر محصولات مانند کلزا، گلرنگ، کاملینا و حبوبات کشت خواهد شد.

کد خبر 67358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =