بحران انرژی و نحوه تامین آن در آلمان/ رشد ۲۰ درصدی سود صنایع در تنگنای مصرف انرژی

آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا و چهارمین تولید کننده جهان از جمله کشورهایی است که پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین با بحران انرژی رو به رو شد و تلاش کرد تا با مجموعه اقدامات مدیریتی ضمن جبران این محدودیت، از کاهش میزان تولید صنعتی خود جلوگیری کند.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز از وزارت نیرو (پاون)، براساس گزارشی که بتازگی صندوق بین المللی پول منتشر کرده است، در جریان بحران انرژی شکل گرفته در قاره اروپا با وجود اینکه بسیاری از کشورها با خسارت‌های اقتصادی فراوانی مواجه شدند، اما این بحران تنها چیزی حدود ۱.۴ درصد به تولید ناخالص داخلی کشور آلمان آسیب وارد کرد.

مستند به این گزارش آلمانی‌ها در جریان این بحران و مشکلات ناشی از کمبود انرژی تلاش کردند تا در سایه افزایش بهره‌وری، اعمال سیاست‌های تشویقی برای صرفه‌جویی در حوزه انرژی برق و نیز سرمایه‌گذاری در بخش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر بخش قابل توجهی از مشکلات خود را حل کنند.

اطلاعات موجود در رابطه با بحران انرژی آلمان نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲ قیمت واردات گاز طبیعی به این کشور چیزی حدود ۱۰ برابر نسبت به میانگین قیمت گاز در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت که همین مساله در افزایش قیمت برق و نیز ایجاد چالش برای صنایع این کشور موثر بود.

موضوع مهمی که در ماه‌های نخست بحران تا ۲۰ درصد میزان تولید صنایع انرژی بر آلمان را نسبت به قبل کاهش داد، اما همانطور که اشاره شد در سایه برخی اقدامات مدیریتی که مهم‌ترین آن افزایش بهره‌وری در بخش تولید بود، آلمان‌ها موفق شدند میزان خسارت برآمده از این بحران را کنترل کنند.

در همین راستا آلمان‌ها تلاش کردند تا میزان اتکا خود را به انرژی گاز که بخش قابل توجهی از آن وارداتی بود و قیمت آن نیز تا ۱۰ برابر افزایش یافت، کاهش دهند و در مقابل بر روی موضوع صرفه‌جویی انرژی ضمن افزایش بهره‌وری تمرکز کنند.

نتیجه اینکه با وجود کاهش ۲۲ درصدی میزان مصرف انرژی صنایع در آلمان در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۱۸، اما میزان تولید و سود صنایع آلمان نه تنها کاهش نیافت، بلکه افزایش پیدا کرد.

صندوق بین المللی پول در این گزارش اشاره کرده است که طی ماه‌های گذشته ۷۵ درصد از صنایع و شرکت‌های تولیدی آلمانی موفق شدند با افزایش بهره‌روی و صرفه‌جویی در حوزه انرژی بدون کاهش تولید خسارت‌های برآمده از بحران جهانی انرژی را کنترل کنند.

این اتفاق سبب شد صنایع کشور آلمان با وجود قیمت‌های بالای انرژی، میزان انعطاف‌پذیری خود را در این رابطه افزایش دادند و میزان سوددهی خود را تا ۲۰ درصد در دو سال گذشته افزایش دهند.

نکته اینکه سهم افزایش قیمت در افزایش سود صنایع آلمان نقش قابل توجهی نداشته است و به صورت مشخص آن دسته از صنایعی که برای تولید از انرژی تجدیدپذیر برق استفاده کردند، عملاً هیچ افزایشی روی قیمت نهایی اعمال نکردند.

مستند به این گزارش پیش بینی شده است که در بلندمدت آلمان‌ها موفق خواهند شد با افزایش بهره‌وری، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، نوآوری و توسعه سرمایه انسانی خسارت‌های بحران انرژی جهانی را به مراتب کاهش دهند.

کد خبر 67431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =