تجارت خارجی سیستان و بلوچستان به ۹۱۲ میلیون دلار رسید/ رشد ۱۹ درصدی ترانزیت خارجی

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای سال تاکنون مجموع کالاهای صادراتی از طریق گمرکات به ارزش ۹۱۲ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۵۰ درصد و از نظر وزن۲۰درصد افزایش داشته است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، مجتبی شجاعی به تشریح گزارش وضعیت صادرات و واردات از گمرکات و بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان پرداخت و بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون مجموع کالاهای صادراتی از طریق گمرکات به ارزش ۹۱۲ میلیون دلار با وزن ۲ هزار و ۲۱۱ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش ۵۰ درصد و از نظر وزن۲۰درصد افزایش داشته است.

افزایش ارزش واردات کالا از گمرکات و بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان

وی افزود: صادرات قطعی از گمرکات و بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان نیز در بازه زمانی ۶ماهه نخست سال به ارزش ۱۳۲ میلیون دلار و به وزن بیش از ۸۵۷ هزار تن تشکیل بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۴۳ درصد و از نظر وزن ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد .

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: عمده اقلام صادرات قطعی گمرکات استان در این مدت سیمان، کلینکر، زغال‌سنگ، زغال کک، گاز، کنسانتره سنگ، آهن، گاز، پودر رختشویی، میوه، سنگ نمک، کاشی و سایر محصولات کشاورزی بوده است.

وی تصریح کرد: این حجم از کالا به کشورهای پاکستان، افغانستان، هند، عراق، چین، بنگلادش، آذربایجان، ارمنستان و روسیه صادر شده است.

شجاعی با اشاره به صادرات مربوط به ماده ۱۱۶ کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرکات و بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: کالای صادر شده به ارزش ۷۸۰ میلیون دلار به وزن بیش از یک هزار و ۳۵۴ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ۵۱ درصد و از نظر وزن نیز ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی؛ عمده اقلام خروجی موضوع ۱۱۶ را گاز، قیر، سیمان، کاشی و سرامیک، سنگ تراورتن، هیدروکربن، آهن و فولاد، موادغذایی مجاز و تره‌بار عنوان کرد.

کاهش وزن واردات کالا از گمرکات سیستان و بلوچستان

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به تشریح میزان واردات در بازه زمانی ۶ماهه نخست سال، گفت: کالاهای وارداتی در این مدت به ارزش ۸۷۲ میلیون دلار و به وزن ۸۲۸ هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش هشت درصد افزایش، و از نظر وزن ۱۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی افزود: عمده اقلام وارداتی به سیستان و بلوچستان در این مدت شامل گندم، برنج، ذرت دامی، جو دامی، انبه، موز، کنجد، دام زنده، چای، پارچه، لوازم‌یدکی خودرو سواری، لاستیک اتومبیل سبک‌وسنگین و برخی اقلام مجاز دیگر بوده است.

شجاعی تأکید کرد: این اقلام بیشتر از کشورهای روسیه، پاکستان، فرانسه، آلمان، هند، برزیل، امارات متحده عربی، چین، تایلند، هلند، کنیا و افغانستان وارد شده است.

افزایش خدمات گمرکی و تشریفات مسافری

وی اشاره‌ای به خدمات گمرکی و تشریفات مسافری کرد و افزود: در ۶ماهه سالجاری ۲۳ هزار و ۳۳۲ کامیون و تعداد ۱۸۰ واگن به وزن ۴۷۲ هزار تن شامل سیب‌زمینی، میوه، کنجد، گاز، برنج، گوگرد، ماش، لوازم‌یدکی مستعمل، کنجد، پارچه، ذرت، سنگ، خشکبار، ادویه، چای، سیگار و کانتینر خالی از طریق گمرکات میلک، میرجاوه و گمرک منطقه آزاد به کشورهای پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، هند، امارات، ارمنستان، قزاقستان، گرجستان و عراق ترانزیت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۹ درصد افزایش داشته است.

کد خبر 67487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =