ایجاد شناسه تولید صادرات محصولات کشاورزی را رونق می دهد

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: شناسنامه دار کردن باغات و ایجاد شناسه تولید یکی از عوامل موثر در رشد صادرات محصولات کشاورزی است که باید در همه استان ها اجرایی شود.

به گزارش اگزیم نیوز، محمد مهدی برومندی روز پنجشنبه در جشنواره منطقه ای گردو در روستای شوی از توابع شهرستان بانه، اظهار داشت: بسیاری از کشورهای مقصد محصولات کشاورزی درخواست شناسه تولید و اطلاع از مشخصات مورد نیاز هم چون میزان مصرف کود و سموم شیمیایی و زمان مصرف آنرا دارند.

وی اضافه کرد: نسبت به شناسنامه دار کردن باغات کشور و ایجاد شناسه تولید بر روی محصولات به عنوان تکلیف مهم باید اقدام شود.

معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی گفت: زمانی که هر محصول دارای شناسه تولید باشد سازمان غذا و دارو هم زمانیکه تحقیقی بر روی سلامت محصول انجام دهد، براحتی می تواند آنرا رصد کند.

برومندی افزود: با وجود همه مشکلات موجود در دولت سیزدهم شاهد رشد میزان صادرات محصولات کشاورزی هستیم و برای رقابت بیشتر در بازارهای جهانی باید به شیوه های روز دنیا هم چون وجود شناسه تولید مجهز شویم.

وی بر افزایش تولید در واحد سطح تاکید کرد و گفت: باغداران گردو در کردستان به ویژه بانه باید از ارقام تجاری استفاده کنند تا تولید در واحد سطح بیشتر شود و توانایی رقابت آنها در بازارهای جهانی ارتقا یابد.

معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی گفت: باید امسال و سال آینده برای همه باغات استان کردستان شناسنامه باغات صادر و عملیات کشاورزی در آنها ثبت شود.

برومندی با بیان اینکه حداقل سالی ۴۰۰ هکتار باغات گردو در استان با ارقام تجاری و جدید سرشاخه کاری می شود، یادآور شد: افزون بر هشت هزار هکتار باغ گردو در کردستان وجود دارد که از این میزاو یک هزار و ۵۰۰ هکتار آن سرشاخه کاری شده و از این لحاظ جزو استان های پیشرو کشور است.

وی بیان کرد: ضریب مکانیزاسیون در کشور ما حدود ۱.۲ اسب بخار در هر هکتار است و این میزان در بخش باغبانی کمتر است چراکه کمتر مورد توجه قرار گرفته است لذا به دنبال تزریق اعتبارات برای جبران آن هستیم.

معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه استاندار کردستان جزو معدود استاندارانی است که در جلسات شورای معاونین و مدیران وزارت جهاد کشاورزی شرکت می کند، گفت: این نشان از تلاش ویژه استاندار کردستان برای بخش کشاورزی است.

برومندی ضمن تشکر از پشتیبانی های زارعی کوشا استاندار کردستان از رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی این استان هم درخواست تخصیص اعتبارات بیشتر به این بخش شد.

وی بیان کرد: طی سفر ۲ روزه به کردستان مروری بر مشکلات باغداری استان خواهیم داشت و اعتباراتی برای باغداری استان در نظر خواهیم گرفت.

کد خبر 67567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =