تخصیص ۷ هزار میلیارد تومان برای مدیریت شبکه‌های فرعی آبیاری غرب و شمال غرب کشور

قائم‌مقام مجری طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور گفت: ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای مدیریت شبکه‌های فرعی غرب و شمال غرب کشور اختصاص یافته است.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، عبدالله فاتحی در نشست خبری در حاشیه بازدید رسانه‌های ملی از پروژه شبکه فرعی آبیاری زهکشی غرب و شمال غرب کشور در دشت مغان (از توابع استان اردبیل) افزود: برای رفع نواقص و تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های مذکور ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که البته مشکلی در این زمینه نداریم.

قائم‌مقام مجری طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور اظهار داشت: مجموع طرح در سطح ۲۲۷ هزار هکتار در ۶ استان اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام در دست اجراست که تاکنون ۱۲۷ هزارهکتار از آن به بهره برداری رسیده است.

وی اضافه کرد: از این میزان ۴۲ هزار هکتار از این طرح مربوط به استان اردبیل است.

فاتحی از اهداف اجرای این طرح، مدیریت و کنترل آب‌های سطحی، افزایش تولید، افزایش بهره‌وری محصولات زراعی و باغی، افزایش درآمد کشاورزان، جلوگیری از مهاجرت کشاورزان به شهرها و ارتقای معیشت کشاورزان و افزایش ۴ تا ۵ برابری عملکرد تولید و افزایش اشتغالزایی را برشمرد.

وی گفت: با اجرای این طرح آبرسانی عملکرد تولید استان اردبیل یک میلیون تن افزایش می‌یابد.

فاتحی تصریح کرد: مشکل اصلی در اجرای طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی کشاورزی این است که وزارت جهاد کشاورزی به تعهدات خود زودتر از وزارت نیرو عمل کرده که این امر باعث تخصیص نیافتن آب به شبکه‌های فرعی شده است.

وی افزود: اگر آب در شبکه‌های اصلی و فرعی نباشد، امکانات و تأسیسات مستهلک می‌شود یا به سرقت می‌رود یا به شکل‌های نامتعارف استفاده می‌شود.

به گفته وی، اکنون برای حفظ و نگهداری شبکه‌های فرعی آبرسانی معادل هزینه‌کرد، مبلغ چشمگیری جهت نگهداری آن‌ها صرف می‌شود.

وی با بیان اینکه در استان اردبیل ۴۲ هزارهکتار پروژه در دست اجرا داریم، اظهار داشت: به‌تازگی طی جلسه‌ای با موافقت وزرای نیرو و جهاد کشاورزی تأمین آب در موعدهای مقرر تعیین شده است.

فاتحی از وزارت نیرو و آب منطقه‌ای خواست به تعهدات خود در زمینه تأمین آب این پروژه‌ها در شبکه‌های اصلی عمل کنند تا از شبکه‌های فرعی استفاده بهینه شود.

کد خبر 67568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =