کمیته ویژه سرمایه‌گذاری‌های مشترک در گروه دی ۸ تشکیل شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اعلام آمادگی برای برگزاری نشست اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو دی ۸ در اوایل سال جدید میلادی پیشنهاد کرد کمیته ویژه سرمایه‌گذاری‌های مشترک در دی ۸ تشکیل شود.

به گزارش اگزیم‌نیوز، رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران، گفت: اتاق ایران آمادگی دارد اوایل سال جدید میلادی میزبان اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو دی ۸ (سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور اسلامی در حال توسعه) باشد، تا درباره توسعه ابزارهای مالی-اسلامی و استفاده از پلتفرم تسویه و پرداخت CEFC با هدف توسعه و تسهیل تجارت در کشورهای عضو گفت‌وگو کنند.

حسین سلاح ورزی، در نشست با ایسیاکا عبدالغدیر امام دبیرکل گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه (دی ۸)، با استقبال از طراحی پلتفرم تسویه و پرداخت میان کشورهای عضو دی ۸ با نام اختصاری CEFC، افزود: اگر قرار باشد کشورهای عضو این سازمان، در مورد توسعه صنعت گردشگری و تبادل توریست با هم همکاری کنند به ابزاری مانند ابزار پرداخت CEFC نیاز دارند که این امر را تسهیل کند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه مصر هم به عنوان هشتمین کشور عضو دی ۸ توافقنامه تجارت ترجیحی در این سازمان را به امضا برساند، گفت: معتقدم در فهرست اقلام این توافقنامه تجارت ترجیحی محدودیت وجود دارد و پیشنهاد می‌کنیم در آینده نزدیک بتوانیم با همکاری هم این فهرست را افزایش دهیم.

سلاح‌ورزی با طرح سه پیشنهاد برای ارتقا سطح همکاری‌های اقتصادی در دی ۸، گفت: پیشنهاد اول ایجاد یک کمیته و یا سازوکار ویژه برای شکل‌گیری سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین شرکت‌های کشورهای عضو دی ۸ است. همچنین پیشنهاد می‌کنم به صورت ادواری نمایشگاه‌هایی در مورد ظرفیت‌های همکاری بین کشورهای دی ۸ در هر یک از هشت کشور عضو این سازمان برگزار شده و کشورهای عضو به تبادل هیات های تجاری بپردازند.

رئیس اتاق ایران همچنین پیشنهاد لغو روادید میان کشورهای عضو دی ۸ را با هدف سرعت بخشیدن به تحرکات اقتصادی میان آن‌ها را مطرح کرد.

هدف‌گذاری تجارت ۵۰۰ میلیارد دلاری در دی ۸

ایسیاکا عبدالغدیر امام، دبیرکل گروه دی ۸ نیز با بیان اینکه سال گذشته حجم تجارت میان کشورهای عضو این سازمان از ۱۴۶ میلیارد دلار فراتر نرفته است، افزود: قصد داریم حجم مبادلات میان این کشورها را تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰۰ میلیارد دلار برسانیم.

وی با اشاره به امضای توافقنامه تجارت ترجیحی از سوی ۷ کشور عضو دی ۸ گفت: علاوه بر این به دنبال تسهیل تجارت تهاتری میان کشورهای دی ۸ هستیم. همچنین یک پلتفرم برای تسویه و پرداخت در میان کشورهای عضو دی ۸ (CEFC) طراحی شده است که عملکرد آن با استفاده از ارز ملی کشورهای عضو بوده و به دلیل عدم استفاده از دلار و یورو، تحریم‌ها بر آن بی‌اثر خواهد بود.

امام تأکید کرد: عملیاتی شدن این طرح‌ها بدون همراهی بخش‌های خصوصی و اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو ممکن نخواهد بود.

وی همچنین پیشنهاد برگزاری یک همایش تجاری با مشارکت اتاق ایران برای معرفی ظرفیت‌های دی ۸ به تجار و فعالان اقتصادی را مطرح کرد.

کد خبر 67643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =