۵۴ هزار تُن فرآورده‌های شیلاتی از هرمزگان صادر شد

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: ۵۴ هزار تُن انواع آبزیان و فرآورده‌های شیلاتی تازه و منجمد طی یکسال گذشته(از مهرماه ۱۴۰۱ تا مهرماه امسال) از این استان به خارج از کشور صادر شد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، مصطفی فخرآبادی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دامپزشکی افزود: نظارت و گواهی بهداشتی برای صادرات این میزان آبزی که به مقصد ۲۲ کشور بارگیری شد، از سوی اداره‌کل دامپزشکی هرمزگان صادر شد.

وی بیان کرد: این میزان صادرات آبزیان که به شکل عمده ماهی و میگو پرورشی بوده، بیشتر به کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه، چین و حتی اتحادیه اروپا صادر شده است.

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه در یکسال گذشته ۱۰۹ هزار آزمایش از فرآورده‌های خام دامی در استان انجام گرفته است، اظهار داشت: در این مدت ۳۰ تُن از این محصولات دامی فاسد و از چرخه مصرف انسانی حذف شد.

فخرآبادی ادامه داد: همچنین در قرنطینه بندر شهید رجایی نیز از ۵۳۰ هزار تُن فرآورده‌های خام دامی نمونه برداری بهداشتی انجام شد.

وی با اشاره به ترانزیت بیش از ۱۴ هزار تن انواع فرآورده خام دامی از استان، گفت: این میزان فرآورده دامی پس از بازدید و نظارت‌های بهداشتی در بدو ورود به اسکله شهید رجایی بندرعباس، گواهی بهداشتی برای آن‌ها صادر و به کشورهای مقصد ترانزیت شد.

نظارت بهداشتی بر کشتار ۱۸ میلیون قطعه پرنده

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان با بیان آنکه طی یک‌سال گذشته (مهر پارسال تا امسال)، نظارت بهداشتی بر ۱۸ میلیون قطعه پرنده در کشتارگاه های استان انجام شد، افزود: همچنین طی این مدت یک‌ساله ۳۵ هزار بازدید بهداشتی از کشتارگاه‌ها و مراکز بسته بندی استان انجام شد و ۶۰ هزار راس دام سبک و سنگین نیز کشتار شد.

وی تصریح کرد: چهار میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در استان از مهرماه پارسال تا امسال، علیه انواع بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام، پایش و ایمن‌سازی شد.

واکسیناسیون چهارمیلیون و ۴۰۰ هزار دام/ چهار هزار و ۹۴۷ سگ علیه بیماری هاری واکسینه شدند

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان گفت: در ۶ ماهه نخست امسال همچنین چهارهزار و ۹۴۷ سگ صاحب دار در استان علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

فخرآبادی با اشاره به اینکه هاری بیماری خاموش و خشمگین است، یادآور شد: مهم‌ترین راه انتقال بیماری‌ هاری به حیوان و انسان، حیوانات وحشی و سگ‌های ولگرد است که برای جلوگیری از این بیماری باید واکسیناسیون صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون علیه بیماری هاری در ۶ ماهه امسال ۳۱ درصد رشد داشته است، اظهار داشت: آگاهی بخشی به جامعه می‌تواند بسیار اثرگذار باشد و در این زمینه به ما کمک کند.

این مسوول درباره واکسیناسیون چهار میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری در استان طی یکسال گذشته، گفت: سمپاشی ۲۳۷ هزار رسال دام علیه انگل ها و سمپاشی ۵۴۷ هزار مترمربع جایگاه دامی نیز در این مدت انجام شده است.

جلوگیری از فساد ۲۰۰ تن گوشت برزیلی

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان با اشاره به محموله ۲۰۰ تنی گوشت منجمد برزیلی که بیش از یک‌سال در گمرک بندر شهید رجایی بندرعباس معطل مانده بود، گفت: باتوجه به اینکه نظارت بهداشتی انجام شد اما مسوول آن با مشکلاتی از جمله ارز مواجه بود و از آنجایی که بیم فساد آن می‌رفت لذا با ورود به موقع دستگاه قضایی استان تعیین تکلیف و دستورات لازم برای تسریع در امر ترخیص و بارگیری آن صادر شد.

فخرآبادی اظهار داشت: تایید سلامت بهداشتی این محموله گوشت برای دامپزشکی و دستگاه قضایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود که طی نشستی با دستگاه‌های متولی امر از جمله دامپزشکی استان مقرر شد محموله یادشده مطابق تاییدیه و دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی کل کشور در واحدهای تولیدی گوشت حرارت‌دیده مورداستفاده قرار گیرد.

شناسایی بیش از ۸۰۰ نوع بیماری انتقال از دام به انسان

مدیرکل دامپزشکی هرمزگان با اشاره به شناسایی ۸۰۰ نوع بیماری انتقال از دام به انسان و لزوم پیشگیری قبل از بیماری، افزود: این بیماری‌های مشترک که منشا آن بیشتر ویروس و باکتری بوده می‌توان به ویروس کرونا، سارس و تب کریمه کنگو اشاره کرد.

فخرآبادی، آموزش به ذبح کننده‌ها و نظارت در کشتارگاه‌ها را یکی از اولویت‌های کاری دامپزشکی برای جلوگیری از انتقال بیماری از دام به انسان عنوان کرد و گفت: هدف ما دام سالم، غذای سالم و انسان سالم است.

«به بیماری‌های مشترک انسان و دام در اصطلاح «زئونوز» می‌گویند که عامل حدود ۶۰ درصد بیماری‌هایی است که انسان را درگیر می‌کند و در واقع ۲۵ درصد از مرگ و میرها در جهان نیز به علت این بیمارهای مشترک است.»

وی اضافه کرد: از جنبه بهداشتی رویکرد شبکه دامپزشکی، تامین بهداشت عمومی جامعه از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و نظارت و کنترل بر مراکز تولید، تهیه و عرضه فرآورده‌های خام دامی از مزرعه تا سفره است؛ در واقع اگر نقش دامپزشکی حذف یا کمرنگ شود، سلامت جامعه به خطر می‌افتد.

کد خبر 67665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =