رشد ۱۰۰ درصدی حجم آب مخازن ۴ سد مهم کشور

چهار سد مهم تامین‌کننده آب شرب و کشاورزی در ۱۵ روز نخست سال آبی جاری با رشد بیش از ۱۰۰ درصد روبه‌رو شده‌اند.

به گزارش اگزیم‌نیوز، وضعیت نامتوازن بارش‌ها در کشور سبب شده در ۱۵ روز نخست سال آبی جاری ۱۲ استان بدون بارش باشند.

این نامتوازنی همچنین بر وضعیت ذخیره آب در مخازن سدها اثرگذار بوده و در برخی مخازن سدها میزان حجم آب افزایش داشته و در برخی دیگر بدون افزایش باشد.

گرچه پیش‌بینی‌ شده هفته‌های آینده پدیده ال‌نینو کشورمان را تحت‌تاثیر قرار دهد، اما وضعیت فعلی بارش‌ها و به دنبال آن حجم ذخیره سدها چندان مطلوب ارزیابی نمی‌شود.

آمار تازه‌ای که مرکز اطلاعات و داده‌های آب کشور منتشر کرده نشان می‌دهد که از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) تا ۱۵ مهر چهار سد با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی حجم آب روبه‌رو شوند.

سد اکباتان در استان همدان که سال گذشته با کم‌آبی شدید روبه‌رو شده بود، از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۵ مهر چهار میلیون مترمکعب در مخزن آن ذخیره شده که نسبت به سال گذشته از رشد ۶۹۸ درصدی برخوردار شده است. درصد پُرشدگی فعلی این سد هم ۱۰ درصد گزارش شده است.

سد زاینده‌رود اصفهان نیز که سال گذشته با مشکل روبه‌رو شد، از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۵ مهر دارای ۴۲۴ میلیون مترمکعب ذخیره آب شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۷۵ درصدی را نشان می‌دهد. این سد در حال حاضر ۳۴ درصد پرشدگی دارد.

سد ایلام در استان ایلام هم از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۵ مهر ۴۹ میلیون مترمکعب ذخیره آب دارد که نسبت به سال گذشته رشد ۱۴۰ درصدی را نشان می‌دهد. این سد نیز اکنون ۸۰ درصد پرشدگی دارد.

سد کرخه در استان خوزستان با یک میلیارد و ۸۰۶ میلیون مترمکعب ذخیره آب نسبت به سال گذشته از رشد ۱۲۶ درصدی برخوردار شده است. درصد فعلی پرشدگی این سد ۳۴ درصد است.

دو سد با خشک‌شدگی

در این میان، دو سد کشور هم بدون ذخیره آب هستند. سد وشمگیر، گلستان و بوستان در استان گلستان از ابتدای سال آبی جاری بدون ذخیره آب است که بر همین اساس با کاهش ۵۲ درصدی نسبت به سال گذشته خشک شده است.

سد رودبال داراب در استان فارس نیز از ابتدای سال آبی جاری بدون حجم ذخیره مانده است و نسبت به سال گذشته با کاهش ۹۸ درصدی خشک شده است.

کد خبر 67690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =