همرسانی و توسعه بازار برای نوآوران خانواده بزرگ فلزی

هشتمین رویداد همرسانی «دایان» با محوریت «زنجیره فلزات پایه» توسط طرح زیست‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی (ایمینو) برگزار و در آن به فرصت ها و چالش‌های نوآورانه و فناورانه این عرصه پرداخته شد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مرکز نوآوری ایمینو وابسته به ایمیدرو به عنوان مجری طرح نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی ایران این رویداد را در راستای حمایت از نوآوران و ایده‌پردازان در حوزه فناوری‌های نوین و در بخش معدن و صنایع معدنی از جمله فلزات پایه (آلومینیوم، طلا، روی و مس) برگزار کرد.

«مجید وفایی‌فرد» مجری طرح زیست‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی با تاکید بر اهمیت کاربرد فلزات پایه و گروه‌های آلیاژی این خانواده بزرگ فلزی در صنایع مختلف، عنوان کرد: «ایمینو» بر این اساس رویداد «دایان ۸» را با محوریت فلزات پایه (آلومینیوم، مس، سرب، روی و غیره) برگزار کرد. زیرا فلزات پایه معمولا بیشتر از فلزات گرانبها مانند طلا، نقره و پلاتین شناسایی می‌شوند و گاهی استخراج آنها نیز آسان تر خواهد بود.

وی خاطرنشان‌کرد: حتی این موضوع باعث می شود فلزات پایه نسبت به فلزات گرانبها بسیار ارزان تر برای استفاده در تولید باشند و چرخه باطله‌های معدنی متحول شود.

وفایی‌فرد افزود: در تلاش بودیم ظرفیت نوآوران و فناوران این عرصه را به بخش معدن کشور معرفی کنیم که جای خوشحالی دارد در هشتمین دایان فعالان این عرصه توانستند دانش و توانمندی خود را به عرضه بگذارند.

دعوت برای حضور در «اینوماین»

مجری طرح زیست‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی با اشاره به برنامه برگزاری چهارمین جشنواره اینوماین در زمستان، بیان‌داشت: از همه ایده پردازان دعوت می کنیم تا ایده های نوآورانه خود را با ایمینو به اشتراک بگذارند و از طریق نشانی imino.ir طرح های نوآورانه معدنی خود را برای داوری در چهارمین جشنواره اینوماین ثبت کنند.

۱۲ نیاز فناورانه شرکت آلومینای ایران

در ادامه این رویداد، «عبدالله شه‌بخش» مدیرعامل شرکت آلومینای ایران با تشریح نیازهای فناورانه این شرکت، گفت: شرکت آلومینای ایران تنها دارنده زنجیره کامل تولید بوکسیت آلومینا و آلومینیوم در کشور است و دارای معدن بوکسیت، خط تولید آلومینا و تولید شمش آلومینیوم است.

وی با اشاره به فرصت ها و چالش‌های نوآورانه و فناورانه زنجیره فلزات پایه، افزود: هر شرکت دانش بنیانی که بتواند نیازهای فناورانه ما را پوشش دهد، مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

شه‌بخش خاطرنشان‌کرد: نیازهای ما شامل ساخت داخل پارچه فیلترهای درام واحدهای ۱۴ و ۱۷، ساخت داخل قطعات مصرفی پمپ فشار بالای هملمن، بومی سازی و ساخت داخل قطعات مصرفی مربوط به پمپ فشار بالای هملمن، کاهش خوردگی گلوله‌ها و لاینرهای آسیاب به دلیل سختی بالای بوکسیت، ساخت اتوکلاو القایی آزمایشگاهی تحت فشار برای شبیه سازی واحد انحلال و استانداردهای مورد نیاز، بومی سازی قطعات پمپ گهوی واحدهای ۱۱ و ۱۴، ارتقاء سیستم کنترل فرآیند واحدهای عملیاتی (DCS)، دستیابی به تکنولوی ساخت Insent مورد نیاز واحد شمش آلومینیوم جاجرم، پیاده سازی دیسپچینگ در معادن جاجرم، استفاده از فناوری رادار و سایر سیستم‌های مانیتورینگ پیشرفته جهت رفتار نگاری دیواره های معادن بوکسیت، ساخت دستگاه گر اسکنر با قابلیت آنالیز شیمیایی و استفاده از فناوری‌های نوین چاه‌پیمایی در اکتشافات معدنی و بومی سازی دستگاه آنالیزور آنلاین روی خطوط تولید و نوار نقاله ها است.

در ادامه این جلسه ارائه توانمندی پنج شرکت دانش بنیان زنجیره فلزات پایه در دستور کار قرار گرفت.

کد خبر 67736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =