معاون وزیر صمت: تولید ماشین‌آلات معدنی و راهسازی ۴۰ درصد در کشور رشد کرد

معاون صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید ماشین‌آلات معدنی و راهسازی در کشور طی سال جاری ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به گذشته رشد داشته است.

به گزارش اگزیم نیوز، سیدمحمد موسوی روز جمعه پس از بازدید از پنجمین نمایشگاه تخصصی یراق آلات، ماشین آلات، صنعت چوب، مبلمان و صنایع وابسته و همچنین بازدید از چند واحد تولیدی مرتبط با آنها در مشهد، افزود: اگر فرآیند رشد تولید در این بخش ادامه یابد و نوسازی لازم در خطوط تولید آن در داخل کشور رخ دهد، طی سه سال آینده فرسودگی ماشین آلات معدنی از بین خواهد رفت.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ طبق بررسی های انجام شده ۱۵ هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی و راهسازی فرسوده گزارش شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در این راستا ۲ برنامه برای کاهش فرسودگی ماشین آلات در این وزارتخانه شامل افزایش تولید ماشین آلات داخلی و نوسازی خطوط تولید در این بخش تدوین شد.

وی با اشاره به برنامه تولید داخل بخشی از نیاز کشور به ماشین آلات معدنی این وزارتخانه، گفت: طی این برنامه باید تولید ماشین آلات معدنی در کشور در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۰ درصد رشد می رسید که این برنامه محقق شد و در سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ دستگاه ماشین آلات معدنی و راهسازی در کشور تولید شد.

به گفته وی، امسال نیز تاکنون افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی در این بخش محقق شده است و تلاش خواهیم کرد این میزان تولید را به هفت هزار دستگاه ماشین آلات معدنی و راهسازی در سال برسانیم.

موسوی بیان کرد: کشور در حوزه تولید ماشین آلات کشاورزی و تامین نیاز داخل پیشرفتهای زیادی داشته است، به عنوان نمونه پارسال میزان تولید تراکتور در کشور ۴۰ درصد افزایش یافت و از ۲۳ هزار دستگاه تراکتور در سال به ۳۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه تراکتور رسید، اما نیاز کشور سالانه ۲۵ هزار دستگاه است، برنامه امسال تولید ۴۰ هزار دستگاه تراکتور است که صادرات آن نیز در اولویت قرار گرفته است.

وی با اشاره به شرکتهای توانمند تولید تجهیزات و ماشین آلات پزشکی در خراسان رضوی گفت: از بازار سه میلیارد دلاری ماشین آلات و تجهیزات پزشکی نزدیک به ۱.۵ میلیارد دلار در داخل کشور تولید می شود که بخشی از آن مربوط به شرکتهای دانش بنیان خوب مشهدی و خراسانی است، برنامه وزارت صمت تقویت صادرات این حوزه است، چراکه هم اینک ۲۰ شرکت تولید تجهیزات و ماشین آلات پزشکی در کشور ۱۱۰ محصول تولید می کنند که ظرفیت صادرات را دارند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: همچنین بر اساس گزارشهای ارایه شده که مرجع آن بانک مرکزی است،تولید انواع ماشین آلات در کشور تا پایان مردادماه امسال رشد بیش از ۱۸ درصدی داشته است، این عدد با وجود مشکلات و مسائلی که تولیدکنندگان با آن درگیر هستند، نشان از روند مطلوب تولید تجهیزات و ماشین آلات دارد.

وی با اشاره به اینکه معافیتهای گمرکی مربوط به ماشین آلات تابع قوانین حاکم بر کشور است، افزود: اولین نکته این است که در حین اینکه به افزایش تولید داخلی ماشین آلات کمک می کنیم، همزمان در تلاش هستیم واردات ماشین آلات حوزه فناورانه و آنهایی که در کشور تولید نمی شود را تقویت کنیم.

موسوی تصریح کرد: به همین منظور مجلس شورای اسلامی معافیتهای گمرکی را برنامه ریزی و سیاستگذاری کرد و در قانون بودجه سال گذشته لحاظ شد و در قانون بودجه امسال نیز با هدف کمک به توسعه و نوسازی ماشین آلات فناورانه در کشور تمدید شد.

وی در خصوص واردات ماشین آلات دست دوم، بیان کرد: واردات ماشین آلات نو و مستعمل در صورتی که دارای برندهای معتبر و تا پنج سال کارکرد باشد و مشابه آن در داخل کشور تولید نشود، منعی ندارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خراسان رضوی دستاوردهای خوبی در تولید ماشین آلات معدنی، ماشین آلات کشاورزی، حوزه تجهیزات پزشکی، برق و الکترونیک داشته است و این موضوع نشانگر ان است که این استان در زمینه شرکتهای فناورانه و دانش بنیان به بلوغ رسیده است.

وی اظهار داشت: صادرات سالانه بین ۶۰۰ میلیارد دلار تا یک میلیارد دلار ماشین آلات و تجهیزات توسط واحدهای تولیدی خراسان رضوی ثبت شده است، زیرا صادرات محصولات برخی از واحدها از گمرکات سایر استانها انجام می گیرد، با توجه به اینکه خراسان رضوی به مرزهای کشورهای همسایه نزدیک است، می تواند هاب صادراتی سایر شرکتها و تولیدکنندگان ایرانی هم باشد.

پنجمین نمایشگاه تخصصی یراق آلات، ماشین آلات، صنعت چوب، مبلمان و صنایع وابسته از ۱۸ تا ۲۱ مهرماه در نمایشگاه بین المللی مشهد در حال برگزاری است.

کد خبر 67834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =