بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری معطل در صنعت نفت وجود دارد

در نشست هیات رئیسه اتاق ایران و هیات مدیره انجمن اپک اعلام شد: وجود ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری معطل در صنعت نفت، به افزایش میزان مهاجرت نیروی کار، افزایش قیمت تمام‌شده و غیررقابتی شدن محصول منجر شده است.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: اتاق ایران برای اثرگذاری بر تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها باید از ظرفیت تشکل‌های ذیل خود استفاده کند.

حسین سلاح ورزی در نشست هیات رئیسه اتاق ایران با اعضای هیات مدیره انجمن شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی (اپک)، ادامه داد: در هیات رئیسه دور دهم بر این باور هستیم که اگر قرار است اتاق و تشکل‌ها به هدف خود که همان افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد است، برسند؛ این امر بدون توان اثرگذاری بر تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها ممکن نخواهد بود.

وی تأکید کرد: باید دبیرخانه تشکل‌های تخصصی را در راستای این هدف به حرکت دربیاوریم و از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده کنیم.

سلاح ورزی با بیان اینکه در زمینه مهندسی، اجرا و خدمات نفت و گاز و پتروشیمی تشکل دیگری قوی‌تر از اپک وجود ندارد، ادامه داد: از آنجا که مصمم هستیم در دوره دهم، برنامه بخش‌های مختلف اتاق در بودجه ۱۴۰۳ را در قالب تقسیم کار ملی مشاهده کنیم، بخش‌هایی از وظایف اتاق در حیطه تخصصی تشکل‌های مختلف را در قالب مأموریت به آن‌ها واگذار خواهیم کرد.

وی به اعضای این انجمن پیشنهاد کرد: اپک در کشورهایی که توان کار مشترک با آن‌ها وجود دارد به دنبال اعزام هیات های تخصصی باشد.

رئیس اتاق ایران با اشاره به خدمات فنی و مهندسی به عنوان یکی از مزیت‌های اقتصادی کشور، افزود: در سال‌های گذشته حجم صادرات خدمات فنی و مهندسی به حدود ۵ میلیارد دلار رسید اما بعد از اعمال تحریم‌ها و عدم امکان صدور ضمانت‌نامه، در حال حاضر این میزان به حدود ۵۰۰ میلیون دلار رسیده است.

سلاح ورزی گفت: در شرایطی که تأمین مالی پروژه‌ها با مشکل مواجه است، باید به سمت توسعه ابزارهای تأمین مالی برویم. بازار سرمایه کشور توانایی تأمین مالی بسیاری از پروژه‌های ما را دارد.

تقویت نظام جایگزینی راه حلی برای کاهش اثرات مهاجرت نیروهای متخصص

وی با اشاره به مهاجرت نیروهای متخصص، افزود: تا وقتی پارامترهای اقتصاد کلان منفی بوده و ارزش پول ملی در حال کاهش است، جریان مهاجرت متوقف نخواهد شد.

سلاح ورزی گفت: اتاق ایران برای حل این مشکل به طور جدی به دنبال تقویت نظام جایگزینی از طریق آموزش و افزایش مهارت‌های نیروی کار است. هدف این است که در بلندمدت با آموزش‌های مبتنی بر افزایش مهارت، خلأ فعلی نیروی کار را جبران کنیم.

قدیر قیافه، نایب‌رئیس اتاق ایران هم با اشاره به چالش‌های تحریم برای صنعت نفت و پتروشیمی، افزود: در حال حاضر مهاجرت نیروی کار از دغدغه‌های اصلی بنگاه‌های اقتصادی است. موضوع تهی شدن کشور از ذخایر ژنتیکی و مهاجرت نیروهای انسانی باید در اولویت تصمیم گیران کشور باشد.

چهار چالش اصلی فعالان صنعت نفت و پتروشیمی

پیام باقری، نایب‌رئیس دیگر اتاق ایران نیز در این نشست، مهم‌ترین چالش واحدهای تولیدی و صنعتی به ویژه در حوزه انرژی، موضوع سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌ها برشمرد و گفت: توسعه ما مرتبط با سرمایه‌گذاری است و بدون آن، توسعه شکل نمی‌گیرد. نتیجه محتوم این امر، ناترازی است که امروز در حوزه انرژی با آن مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه حل این معضل نیازمند استفاده حداکثری از توان بخش خصوصی است، افزود: متاسفانه این اتفاق نیفتاده است. ظرفیت‌های معطل آثار مخربی برای کشور از جمله خروج نیروهای کارآمد چه به صورت مهاجرت داخلی به صنایع دیگر و چه به صورت مهاجرت به خارج از کشور، خواهد داشت. پیامد دیگر معطل ماندن ظرفیت‌های بخش خصوصی، افزایش قیمت تمام‌شده محصول و خارج شدن ما از حوزه رقابت است.

باقری تأکید کرد: در صنعت نفت بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری معطل داریم که رقم قابل توجهی است.

نایب‌رئیس اتاق ایران افزود: گذشته از مشکل مطالبات معوق که به عنوان مثال در صنعت برق بالغ بر ۹۰ هزار میلیارد تومان است، نظام حقوقی و قراردادی یک طرفه موجود از دیگر مشکلات اصلی فعالان حوزه انرژی است. این امر فعالان این صنعت را ناچار می‌کند به خواسته‌های کارفرمایی تن دهند که منابع ندارد و می‌خواهد همه ریسک‌های نداشتن منابع را به طرف مقابل منتقل کند.

باقری افزود: ورود خصولتی ها به حوزه‌های نفت و پتروشیمی مشکل دیگر فعالان این بخش است که با توجه به کمبود منابع، کارفرمایان به سمت استفاده از ظرفیت‌های خصولتی می‌روند. به این ترتیب بخش خصوصی به پیمانکار دست‌دوم کارفرما و پیمانکار دست‌اول خصولتی تبدیل می‌شود.

وی تأکید کرد: استفاده حداکثری از ظرفیت تشکل‌هایی که می‌توانند به اتاق کمک کنند، رویکرد اساسی ما در این دوره است. ما بر تقسیم کار و واگذاری و برون‌سپاری مأموریت‌های اتاق به تشکل‌ها مصمم هستیم.

انجمن اپک، به اثرگذاری بیشتر اتاق در حکمرانی کمک خواهد کرد

در این نشست محمد حلوایی رئیس هیات مدیره انجمن اپک نیز با تأکید بر اینکه تلاش اعضای این انجمن ارتقا و تثبیت اتاق در اثرگذاری بر ساختار حکمرانی است، بیان کرد: برای افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد، نیازمند همگرایی تشکل‌ها با اندیشه‌های هیات رئیسه اتاق هستیم. باور ما این است که هرچه جایگاه اتاق در ارتباط با دولت و حکمرانی قوی‌تر باشد، این به نفع بخش خصوصی خواهد بود و اپک با توجه به نقش خود در صنعت انرژی می‌تواند در این مهم اثربخش باشد.

وی افزود: ما می‌خواهیم در افزایش مطالبه گری اتاق از حکمرانی و اثرگذاری بیشتر بر تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های دولت و مجلس نقش مثبت داشته باشیم و در کتار اتاق باشیم.

حلوایی با اشاره به سهم اعضای این انجمن در تولید ناخالص داخلی گفت: توان صنعت احداث نفت و گاز که بخش عمده آن در انجمن حضور دارند، سالانه بالغ بر ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار است اما در شرایط امروز این رقم قابل تحقق نیست. تا جایی که بیش از یک سال است که اعضای ما مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند و در حال حاضر حداقل گردش مالی سالانه در این بخش حدود دو میلیارد دلار است.

وی تأکید کرد: اتاق باید از تشکل‌های زیرمجموعه خود بخواهد مطالبه‌گرانه با دولت مواجه شوند و طرح‌ها و ایده‌های خود را پیش از تصمیمات دولت برای آن‌ها، روی میز دولت بگذارند.

حلوایی گفت: در اصلاح نظام حقوقی و قراردادی لازم است همگرایی بین مرکز پژوهش‌های اتاق و انجمن‌های ذی‌ربط رخ دهد.

ادموند میرزاخانیان نایب‌رئیس هیات مدیره اپک هم خواستار حمایت مالی بیشتر اتاق از این تشکل شد و گفت: انتظار ما از اتاق این است که مسائل مبتلابه مشترک میان تشکل‌ها را با توجه به ظرفیت‌های کارشناسی مرکز پژوهش‌های اتاق، در این بستر بررسی و حل کند.

وی با تأکید بر اینکه در چند سال اخیر ساختار کارشناسی بخش دولتی به شدت تنزل پیدا کرده است، آمادگی انجمن اپک برای همراهی با اتاق در راستای ارائه طرح‌های کارشناسی به دولت را اعلام کرد.

داود کرکه آبادی عضو دیگر هیات مدیره این انجمن نیز بزرگ‌ترین مشکل صنعت نفت و گاز کشور را مهاجرت نیروهای متخصص و عدم امکان جایگزینی آن‌ها اعلام کرد.

علیرضا رشیدی، عضو هیات مدیره انجمن اپک نیز به مشکل پیمانکاران با تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: عدم شفایت حق بیمه قراردادها معضلاتی برای پیمانکاران ایجاد کرده است و انتظار داریم اتاق ایران این موضوع را پیگیری کند.

کوروش رحمانی فرد، دیگر عضو هیات مدیره این انجمن نیز ابراز امیدواری کرد با توجه به تحول ساختار اتاق، انجمن اپک بتواند نقش موثرتری داشته و به عنوان بازوی اجرایی اتاق نقش‌آفرینی کند.

کد خبر 67872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =