افزایش ذخایر ارزی در دسترس ایران به بیش از ۲۱ میلیارد دلار

صندوق بین المللی پول از افزایش ذخایر ارزی در دسترس ایران به بیش از ۲۱ میلیارد دلار در سال جاری میلادی خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود ذخایر ارزی در دسترس ایران برای سال جاری میلادی را ۲۱.۱ میلیارد دلار برآورد کرده که ۱.۶ میلیارد دلار بیشتر از سال قبل است. این نهاد بین المللی پیش بینی کرده است در سال ۲۰۲۴ نیز ذخایر ارزی در دسترس ایران افزایش یابد و به ۲۴.۳ میلیارد دلار برسد.

آخرین آمار ارائه شده توسط صندوق بین المللی پول از کل ذخایر ارزی ایران مربوط به سال ۲۰۲۱ است که این رقم ۱۲۲ میلیارد دلار اعلام شده است.

صندوق بین‌المللی پول از سال ۲۰۱۹ در اقدامی تأمل‌برانگیز به‌دنبال اتخاذ سیاست فشار حداکثری از سوی دولت ترامپ علیه ایران به‌یک‌باره رقم ذخایر ارزی ایران را از ۱۲۲.۴۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۱۴.۹۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ کاهش داد و در توجیه اقدام خود اعلام کرد رقم ذخایر ارزی در دسترس دولت ایران را اعلام کرده است؛ یعنی ذخایری که آماده و تحت کنترل مقامات مالی کشور است و در خارج از دسترس تحریم‌ها قرار دارد.

این نهاد، ذخایر ارزیِ در دسترس ایران در سال ۲۰۲۰ را نیز کاهش داد و کل ارز در دسترس ایران طی این سال را ۱۳.۸ میلیارد دلار اعلام کرد.

اما به‌اذعان صندوق بین‌المللی پول از سال ۲۰۲۱ روند نزولی ذخایر ارزی در دسترس ایران معکوس شده و به‌سمت بالا در حرکت بوده است.

بر این اساس ذخایر ارزی در دسترس ایران از ۱۳.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۱۷.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ و ۱۹.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ و ۲۱.۱ میلیارد دلار در سال جاری میلادی افزایش یافته است.

رتبه ۱۲ ایران با ذخایر ارزی در دسترس خود در منطقه

ایران طی سال های اخیر در میان چند کشور نخست منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی از نظر ذخایر ارزی خود قرار داشته و حتی با لحاظ ذخایر ارزی در دسترس خود جایگاه خوبی در منطقه دارد.

براساس آمار صندوق بین المللی پول ایران از این نظر در میان ۳۲ کشور منطقه در سال ۲۰۲۳ در رتبه ۱۲ قرار داشته است. یعنی ذخایر ارزی در دسترس ایران در این سال بیشتر از همه کشورهای منطقه بجز ۱۱ کشور بوده است.

عربستان با ذخایر ۴۳۱ میلیارد دلاری در رتبه نخست منطقه قرار داشته است. ذخایر ارزی عربستان در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۲۹ میلیارد دلار کاهش داشته است. امارات با ۱۶۹ میلیارد دلار و عراق با ۹۳ میلیارد دلار به ترتیب رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند.

کد خبر 67954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =