پیشنهاد استاندار تهران برای ایجاد مرکز تنظیم مناسبات استان‌های ایران و روسیه

استاندار تهران در سفر به مسکو پیشنهاد داد که مرکزی برای تنظیم و پیگیری مناسبات بین استانی استان‌های جمهوری اسلامی ایران و استان‌ها و مناطق فدراسیون روسیه شکل گیرد تا تفاهم‌ نامه‌ های دوجانبه به شکل مطلوبی عملیاتی شود.

به گزارش اگزیم نیوز، علیرضا فخاری که در رأس هیاتی اقتصادی و تجاری از استان تهران برای شرکت در چهارمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی Made in Russia به مسکو سفر کرده است، روز جمعه در گفت و گویی، ضمن محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین افزود:‌ به دنبال عزم و اراده سران دو کشور برای توسعه مناسبات راهبردی دو کشور، هیات‌های مختلفی از استان‌های ایران و روسیه سفرهای متقابلی داشته‌اند که ضرورت دارد، مرکز و یا کارگروهی توافقات این سفرها را تا دستیابی به نتیجه پیگیری کنند.
وی ادامه داد: برای ثمربخشی این مذاکرات ، نیازمند یک مرکز رگولاتوری و کارگروه مشترک طرفینی هستیم چرا که اگر قرار باشد فعالیت‌ها به صورت چهره به چهره دنبال شود،‌ نمی‌توان قواعد تجارت را دنبال کرد.
استاندار تهران در بخش دیگری از این گفت وگو اظهار داشت: ایجاد ارتباطات منطقی و پایدار بین بخش‌های خصوصی دو کشور و دستیابی فعالان تجاری استان به شناخت محیط تجاری و تأمین نیازهای متقابل و ارتقای سطح تبادلات تجاری ایران و روسیه از اهداف سفر هیات استان تهران به مسکو است.
وی با اشاره به شرایط بین‌المللی گفت: هم اینک ایران و روسیه به خاطر مواجهه با تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه غرب، در مقطع تاریخی و مهم برای توسعه مناسبات دوجانبه قرار دارند که باید از این فرصت با اقدامات مناسب برای ارتقای تولید ملی بهره گرفت.
فخاری اظهار داشت: سفرهای متقابل فعالان بخش‌های خصوصی ایران و روسیه، مشکل عدم شناخت از ظرفیت‌های یکدیگر را از میان بر می‌دارد و زمینه را برای افزایش مبادلات تجاری فراهم می کند.
استاندار تهران با اشاره به آمار اعلامی مبنی بر تجارت حدود پنج میلیارد دلاری ایران و روسیه در سال ۲۰۲۲ میلادی گفت: وزن مبادلات تجاری دوجانبه به نفع روس‌ها است که یکی از علت‌های آن عدم معرفی ظرفیت‌های طرف ایرانی می‌تواند قلمداد شود.
وی تأکید کرد:‌ اعتقاد داریم که با توجه به پیشرفت‌ها و توانمندی‌ شرکت‌های ایرانی قادر به ایجاد توازن در مبادلات تجاری تهران – مسکو به نفع رونق تولید ملی هستیم.
فخاری با اشاره به اراده ایران و روسیه برای رفع مشکلات موجود در مسیر تسویه‌ حساب‌ها و مبادلات مالی و ارتقای زیرساخت‌های حمل‌ونقل و لجستیک کالا گفت: برای جهش در مبادلات تجاری دوجانبه نیازمند نگاه جدید و تغییر در تصمیمات هستیم به گونه ای که عملیاتی شدن تفاهمات دوجانبه را شتاب بخشد و بازارهای جدیدی را برای محصولات ایرانی خلق کند.

استاندار تهران پیش از این با همراهی سفیر ایران در روسیه و هیات بخش خصوصی استان تهران در نشست تخصصی معماری جدید اتحادیه اوراسیا که با حضور برخی مقامات و صاحب نظران این اتحادیه برگزار شد، شرکت کرد. وی همچنین از سخنرانان نشست تخصصی مناسبات ایران و روسیه بود.
استاندار تهران که در صدر هیاتی متشکل از نمایندگان ۳۰ شرکت خصوصی این استان به مسکو سفر کرده است، همچنین در حاشیه این آیین، هدیه فناورانه ای را به الکسی اورچوک نخست وزیر روسیه اهدا کرد. این هدیه، قطعه پردازنده خودرو بود که به صورت ۱۰۰ درصد تولید ایران در صنعت خودروسازی کشور در استان تهران تولید شده است.
فخاری روز پنجشنبه همچنین در نشستی با رئیس مرکز صادرات روسیه ، راهکارهای توسعه مناسبات دوجانبه را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

چهارمین همایش و نمایشگاه Made in Russia پنجشنبه با حضور نخست وزیر روسیه و برخی دیگر از مقامات این کشور و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همچنین هیات هایی از سایر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران گشایش یافت.
در این نمایشگاه بین المللی که به مدت سه روز ادامه دارد، ۷۸ شرکت از ۴۶ منطقه فدراسیون روسیه به ارائه ظرفیت ها و توانمندی های خود پرداخته اند. همچنین ۱۰۸ شرکت نیز در قالب بروشور الکترونیکی به چند زبان محصولات خود را به بازدیدکنندگان معرفی می‌کنند.
این نمایشگاه، شامل ۹ بخش از جمله صنعت، محیط زیست، شهر هوشمند، پزشکی، کالاهای مصرفی، ساخت و ساز، آموزش، تجهیزات کشاورزی و فناوری اطلاعات است.

کد خبر 68065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =