استفاده یک درصدی از پهنه ایران برای سکونت/ سهم ۷۰ درصدی زمین در قیمت مسکن

کارشناس مسکن با بیان اینکه از کل پهنه سرزمین ایران فقط یک صدم آن برای سکونت استفاده می‌شود، گفت: زمین شاکله و اساس قیمت مسکن را تشکیل می‌دهد و در برخی از کلانشهرها بیش از ۷۰ درصد قیمت مسکن، قیمت زمین است.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، «فرشید ایلاتی» در گفت‌وگویی با بیان اینکه در تعداد دیگری از کلانشهرها ۹۰ درصد مبلغی که برای مسکن پرداخت می‌شود مربوط به زمین است، افزود: سهم زمین در افزایش قیمت تمام شده مسکن بسیار بالا بوده و باید جهت‌گیری و برنامه‌ریزی‌ها به این سمت باشد که این سهم کمتر شود.

وی ضمن انتقاد از عرضه و واگذاری زمین در چند دهه، تصریح‌کرد: البته این واگذاری‌ها باید بیشتر به صورت حق بهره‌برداری باشد، یعنی اینکه مالکیت زمین باید در اختیار دولت بماند و مردم حق بهره‌برداری داشته باشند.

ایلاتی ادامه‌داد: با هدف جلوگیری از افزایش قیمت زمین که تاثیر زیادی در بالا رفتن قیمت مسکن دارد، دولت باید در کنار ساخت و ساز در قالب نهضت ملی مسکن، به عرضه زمین نیز بپردازد.

وی گفت: باید اجازه داد عرضه زمین‌های دولتی به صورت حق بهره‌برداری و همچنین عرضه زمین‌هایی که در خارج از محدوده های شهری هستند به مرور به صورت ارگانیک اجازه داده شود تا ساخت و ساز در آنها شروع و به محدوده شهرها اضافه شود که این مساله به جهش تولید مسکن در کشور کمک زیادی خواهد کرد.

کد خبر 68066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =