نیازمند سرمایه گذاری ۱۲۵ میلیارد دلاری در حوزه نفت و گاز هستیم

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره تأثیر بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی در افزایش اکتشاف گاز و جلوگیری از ناترازی انرژی پرداخت و گفت: کشور نیازمند سرمایه‌گذاری ۱۲۵ میلیارد دلاری در حوزه نفت و گاز است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، ابراهیم نجفی درباره بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی افزود: در برنامه هفتمی که دولت داده یکی از ایراداتی که وجود دارد این است که به ناترازی انرژی هیچ توجهی نشده است. در حوزه نفت بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار نیاز به سرمایه گذاری داریم؛ در حوزه گاز هم به حدود ۲۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم.

این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: درست است که بخشی از پالایشگاه‌ها وارد مدار شده اند و در حال کار هستند ولی عملاً نتوانستند ناترازی انرژی ما را جبران کنند و ما نیازمند این هستیم که سرمایه گذاری در حوزه زیر ساختی را انجام دهیم.

نجفی گفت: در این حوزه بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی به فاصله دو سال توسط دولت و وزارت نفت اقدامی ابتکاری و خاص بوده است به این دلیل که ۲۰ سال طول کشید که خارجی‌ها به وعده و قول خود برای بهره برداری از این فاز عمل کنند ولی باز هم عملیاتی نشد.

وی توضیح داد: تمام کشورهای دیگر در حال استخراج و بهره برداری از میادین مشترک گازی خود هستند البته برای این استخراج نیازمند کمک و سرمایه گذاری هستیم زیرا دولت توان تأمین منابع لازم را ندارد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: ما باید از سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده کنیم. باید تعامل و مذاکره با خارجی‌ها را انجام دهیم البته در این سرمایه گذاری اولویت با بخش خصوصی داخلی است البته یقیناً از ظرفیت خارجی‌ها هم باید استفاده شود.

این نماینده مجلس توضیح داد: بهره برداری و توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و برداشت روزانه گاز معادل ۱۵ میلیون مترمکعب و رسیدن ظرفیت برداشت گاز از این فاز پارس جنوبی تا ۵۶ میلیون مترمکعب در روز و همچنین رفع ناترازی گاز داخلی با کمک توسعه این فاز از دیگر مزایای بهره برداری از این فاز است.

نجفی گفت: در سالیان گذشته همواره در زمستان‌ها با افت فشار گاز مواجه بوده ایم و این افت فشار برای مردم در پیک سرمای هوا مشکل ایجاد کرده و حتی باعث شده که از کشورهای همسایه گاز وارد کنیم. با بهره برداری از فاز ۱۱ بر ظرفیت استخراج گاز افزوده شده است هر چند این میزان خیلی قابل توجه نیست ولی باز هم می‌تواند به ما در رفع ناترازی گاز کمک کند.

کد خبر 68210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =