تجارت خارجی مرز پرویزخان برای نخستین بار از مرز سه میلیارد دلار گذشت

مدیرکل گمرک پرویزخان گفت: حجم تجارت خارجی این مرز رسمی از ابتدای امسال تاکنون به بیش از سه میلیارد و ۷۲ میلیون دلار رسید که در تاریخ مبادلات این منطقه و حتی گمرکات استان کرمانشاه بی سابقه بوده است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، قاسم مطلبی روز شنبه افزود: از ابتدای امسال تاکنون حجم تجارت خارجی مرز رسمی پرویزخان سه میلیون و ۶۳۷ هزار تُن بود که در قالب ۴۳ هزار و ۴۴۷ اظهار نامه انجام شد.

مدیرکل گمرک پرویزخان اظهار داشت: تجارت خارجی شامل صادرات، واردات، ترانزیت مبدا، ترانزیت مقصد، ورود موقت و خروج موقت است که از نظر دلاری نیز در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۲ درصد رشد داشتیم.

مطلبی گفت: همچنین از ابتدای امسال تا پایان مهرماه شاهد صادرات ۵۵۳ میلیون دلار کالا از این مرز هستیم که از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴ درصد و از نظر ارزش دلاری ۱۸ درصد رشد داشته است.

وی افزود: وزنی کالاهای صادراتی به عراق نیز یک میلیون و ۵۳۴ هزار تُن بوده که در قالب ۲۵ هزار و ۸۰۲ اظهار نامه انجام شد و از این حیث نیز شاهد رشد ۲۳ درصدی هستیم.

مطلبی عمده کالاهای صادراتی از مرز پرویزخان به عراق را شامل میوه و تره بار، لبنیات، کیک و کلوچه، مصنوعات فلزی، پلاستیکی و مصالح ساختمانی نام برد.

وی با بیان اینکه دست آورد حاصله با وجود کمبود نیرو و ناکافی بودن زیرساخت‌های لازم در مرز پرویزخان حاصل شد، اضافه کرد: پرویزخان از مرزهای مهم و راهبردی کشور در حوزه مبادلات تجاری با کشور عراق است و هم اکنون روزانه بیش از ۲ هزار کامیون کالا و تانکر سوخت رسان در آن تخلیه و بارگیری می شود.

در سال ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی ایران از طریق مرزهای زمینی خود ۶ میلیارد و ۴۹۳ میلیون و ۹۹۵ هزار و ۲ دلار کالا به وزن ۱۶ میلیون و ۸۸۳ هزارو ۵۹۷ تن به کشور عراق صادرات داشت که سهم استان کرمانشاه ۲ میلیارد و ۶۷۳ میلیون و هفت هزار و ۹۸۸ دلار کالا با وزن ۶ میلیون و ۷۷۲ هزار و ۵۷۷ تن بود و در بین گمرکات استان گمرک پرویزخان بیشترین سهم صادرات را به خود اختصاص داد.

کد خبر 68337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =