علی‌آبادی: انحصار از لوازم خانگی رفع می شود

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: به منظور رقابت پذیر کردن کالاهای ایرانی، با رعایت تعرفه‌های مناسب، ارائه مجوز برای واردات لوازم خانگی انجام خواهد شد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، عباس علی آبادی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه لوازم خانگی اظهار داشت: صنعت لوازم خانگی باید رقابت پذیر باشد تا فرصت انتخاب برای مردم فراهم شود.

وی درباره اینکه همچنان ممنوعیت واردات لوازم خانگی به قوت خود باقی خواهد ماند یا مجوز واردات خواهید داد، افزود: همه هدف ما از مدیریت عرصه تجارت، حمایت از تولید است منتهی این حمایت بدین معنا نیست که رقابت را از بین ببرد؛ ما باید به سمتی حرکت کنیم که در عین رقابت پذیر کردن صنایع، فرصت انتخاب را برای مردم فراهم نمائیم به همین دلیل مسیر ما، مسیری نخواهد بود که صرفا به لوازم خانگی، انحصاری نگاه کنیم، زیرا لوازم خانگی امروز ما رقابت پذیر است.

علی آبادی اضافه کرد: به منظور رقابت پذیر کردن کالاهای ایرانی، با رعایت تعرفه‌های مناسب، این کار (ارائه مجوز برای واردات لوازم خانگی) انجام خواهد شد.

صنعت لوازم خانگی به لحاظ کیفی و کمی به جایگاهی رسیده که می‌تواند با تولیدات خارجی رقابت کند.

در بازدید عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت از بیست و سومین نمایشگاه لوازم خانگی یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی با افتخار گفت: هم اکنون ۱۲۰ مشتری فعال دارد که بیشتر آن‌ها خارجی هستند.

یکی از تولیدکنندگان یخچال می‌گوید: کالای تولید می‌کند که ۱۰۰ درصد ایرانی است و با تلاش متخصصان داخلی به تولید محصولی زیبا، خوش قیمت و قابل رقابت با نمونه خارجی رسیده اند.

یکی دیگر از تولیدکنندگان گفت: برخی از فروشندگان، ماشین لباسشویی ایرانی را خریداری می‌کنند و با تغییر نشان ایرانی با خارجی در بازار به فروش می‌رسانند و این خود گویای کیفیت تولید کالای ایرانی است.

براساس این گزارش؛ طبق درخواست تولیدکنندگان از سال ۹۷ واردات لوازم خانگی ممنوع شد و در این مدت پنج ساله تولیدکنندگان داخلی توانستند بیش از ۶۰ درصد بازار را در اختیار بگیرند.

عباس ابهری عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌گوید: کالایی در کشور تولید می‌کنیم که توانستیم نیاز مصرف داخل را به لحاظ تیراژ (شمارگان) تامین کنیم از نظر کیفی هم با نمونه خارجی رقابت می‌کنیم پس من به عنوان تولیدکننده چه ترسی از این دارم که واردات کالا آزاد شود!؟ اتفاقا به نفع تولیدکننده است، زیرا کالای خارجی به عنوان نمونه با قیمت ۱۰۰ تومان عرضه شود تولید ایرانی را که دیروز ۷۰ به فروش می‌رساندم می‌توانم ۹۰ تومان بفروشم.

وی افزود: حمایت بی برنامه از تولید، خود مانع رشد تولید می‌شود، اگر ما می‌خواهیم واردات یک محصول را ممنوع کنیم باید یک برنامه زمانبندی شده به تولیدکننده داخلی بدهیم، به عنوان نمونه اعلام کنیم تا ۵ سال واردات این محصول ممنوع است، اما بعد از آن باید محصول داخلی هم پاسخگوی نیاز کشور باشد و هم توان رقابت را داشته باشد وگرنه انحصار ایجاد می‌شود.

در سال ۱۴۰۰؛ ۱۶ میلیون و در سال گذشته ۱۸ میلیون دستگاه انواع لوازم خانگی در کشور تولید شده که نشان دهنده روند صعودی تولید در این صنعت بوده است.

بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت لوازم خانگی ایران با حضور ۳۱۳ شرکت داخلی و خارجی در تهران برگزار شد. به گفته عباس هاشمی دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی از این تعداد ۲۸۰ شرکت داخلی، ۱۴ نمایندگی و ۱۹ شرکت خارجی به طور مستقیم در فضایی به وسعت ۲۳ هزار متر مربع محصولات، دستاوردها و نوآوری‌های خود را عرضه کردند.

به گفته دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی، عمده گروه کالایی حاضر در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت لوازم خانگی، کالاهای انرژی بر شامل کالاهای برقی بزرگ، برقی کوچک، گاز سوز و اجزا و قطعات همچنین برنامه ریزی شده تا آذرماه نمایشگاهی برای کالاهای غیرانرژی بَر معطوف به بخش صادراتی برگزار شود.

کد خبر 68371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =