قرقیزستان آماده همکاری با ایران در زمینه کشاورزی

«عسکر بیک جانی بیکوف» وزیر کشاورزی قرقیزستان با اشاره به اینکه محمدعلی نیکبخت همتای ایرانی وی، تمایل تهران به واردات لوبیا از قرقیزستان را اعلام کرده است، گفت: ما علاقه‌مند به همکاری با ایران در زمینه‌های مختلف کشاورزی از جمله صادرات لوبیا هستیم.

به گزارش اگزیم‌نیوز از آکیپرس قرقیزستان، عسکر جانی بیکوف روز سه شنبه اظهار داشت: ما همیشه آماده همکاری با ایران هستیم و قرقیزستان در این ارتباط آماده است تا زمینی را در منطقه تالاس برای ساخت تجهیزات لازم صادرات در اختیار ایران قرار دهد.

وی با بیان اینکه لوبیا یکی از سودآورترین محصولات برای کشت و تجارت داخلی و خارجی قرقیزستان است، تصریح کرد: اکنون ۳ رقم لوبیا در قرقیزستان وجود دارد.

قیمت لوبیا در قرقیزستان بین ۸۰ تا ۱۰۰ سوم (واحد پول قرقیزستان) در هر کیلو متغیر است. هر سوم قرقیزستان در حال حاضر حدود ۴۷۳ ریال است.

وزیر کشاورزی قرقیزستان یادآور شد کشورش همچنین در کاشت و پرورش انواع جدید لوبیا و تمشک با ترکیه همکاری فعال دارد.

هفته گذشته هیأتی تجاری- اقتصادی متشکل از فعالان بخش خصوصی به سرپرستی محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی به قرقیزستان سفر کردند. هیات های کشاورزی و اقتصادی دو کشور پیرامون همکاری در زمینه بازرگانی، اقتصادی و کشاورزی پای گفت‌وگو نشستند.

رئیس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان قرقیزستان در آغاز نشست هم‌اندیشی فعالان کشاورزی، اقتصادی و تجاری ایران- قرقیزستان در سخنانی از آمادگی کشورش برای استقبال از سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی خبر داد و تعامل بیشتر دو طرف را در این زمینه خواستار شد.

همزمان وزیران کشاورزی دو کشور نیز دیدارهای اختصاصی برگزار کردند.

نیکبخت در دیدار با جانی بیکوف وزیر کشاورزی قرقیزستان گفت: ارزش تجارت دو کشور در سال گذشته ۷۸ میلیون دلار و در سال جاری ۳۳ میلیون دلار بود که با توجه به اراده مقامات عالی رتبه دو کشور برای توسعه روابط رقم قابل توجهی نیست.

وی تصریح کرد: ما آمادگی داریم در زمینه های مختلف برای توسعه هر چه سریعتر سرمایه گذاری و تجارت بین دو کشور اقدام کنیم. ایران تجربیات موفقی در زمینه آبزی پروری و شیلات، روش های نوین آبیاری، آبخیزداری و محصولات گلخانه ای دارد و ما حاضریم چنین تجربیاتی را در اختیار طرف قرقیز قرار دهیم.

کد خبر 68451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =