بنگاه‌داری بانک‌ها، مهمترین عامل قفل شدن پرداخت تسهیلات

اقتصاددانان و مسوولان اقتصادی بخش خصوصی مازندران معتقدند، در حالی مسیر مهار تورم و رفع رکود اقتصادی از بانک ها می گذرد که بانک ها از رسالت اصلی خود دور شده و با گسترش بنگاه داری، پرداخت تسهیلات را قفل کرده اند.

به گزارش اگزیم نیوز، این صاحبنظران روز پنجشنبه در همایش بورس و تامین مالی مازندران که با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور در ساری برگزار شد، گفتند: حضور غیر تخصصی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری در بازارهای مختلف، رقابت را از بین برده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که حضور بانک ها، تولید را متوقف کرد و سود به دست آمده از بازارهای غیر مولد عاید بانک ها شده است و در واقع دیوار انحصار در بازارهای سودده را هم بلند تر کرد.

به گفته آنان، افزایش قدرت تسهیلات دهی، خروج از مدیریت بخش های نامرتبط و تمرکز بر فعالیت بانکداری، افزایش سرعت گردش پول و افزایش دارایی های نقدی، بخشی از نتایج خروج از بنگاه داری است.

یکی از سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز در این همایش گفت: برای برون رفت از مشکلات تامین مالی باید، بستر لازم برای سرمایه مازندران در بازار سرمایه و بورس فراهم و عملیاتی شود.

معماریان با توضیح این نکته که بورس زمین بازی شفاف و عدالت محور در اقتصاد است و بانک ها به دلیل مشکلات ناترازی مشکلات را دو چندان کردند، گفت: امروز بنگاه داری بانک ها مشکلات را در توزیع منابع بانک ها بیشتر کرده است و پدر واقع ماموریت و رسالت اصلی بانک ها قفل شده است.

وی نرخ سپرده گذاری در بانک ها را بالا توصیف کرد و گفت: نرخ سپرده گذاری باید در بانک ها پایین بیاید تا منابع به بازار سرمایه بورس بیاید.

وی با بیان اینکه ارزش بورس کشور حدود ۱۷۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود که فقط به اندازه ارزش شرکت آرامکو عربستان سعودی است، بیان داشت: معتقدم باید از اقتصاد بانک محوری به بازار سرمایه و بورس برویم.

بی توجهی بانک ها در تامین تعهد ارزی

رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی مازندران، بی توجهی به تعهد ارزی در صادرات و واردات بخش خصوصی را از مشکلات جدی عنوان کرد و گفت: امروز دلیل اصلی ناترازی بانک‌ها بنگاه‌داری بانک‌ها است.

علی تقی پور با اشاره به این که چالش امروز بخش خصوصی تامین مالی و سرمایه است، ادامه داد : بیشتر بانک ها، دچار ناترازی هستند و یک از عوامل مهم که بانک ها در عملی کردن ماموریت خود غافل هستند، علاوه بر دستورات غیر منطقی دولت به بانک ها، بنگاه داری بانک ها است، ناتوانی بانک ها در پرداخت تسهیلات چالش جدی امروز تامین مالی سرمایه گذاران بخش خصوصی و واحدهای تولیدی و صنعتی است.

وی به اهمیت توجه به بازار بورس و سرمایه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: اگرچه در این بازار نیز خاطرات خوبی وجود ندارد، واقعیت این است که بیشتر مردم از سال ۹۸ خاطره خوبی از بازار بورس ندارند.

تقی پور تصریح کرد: با توجه به مشکلات ناشی از بنگاه داری بانک ها، صنایع کوچک مازندران برای برون رفت از مشکلات تامین مالی باید وارد بازار سرمایه و بورس شوند.

لزوم بورسی شدن محصولات کشاورزی مازندران

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی مازندران ظرفیت فعالیت های کشاورزی و ارزش اقتصادی محصولات تولیدی استان را بی نظیر توصیف کرد و گفت: با توجه به خرده مالکی و تولید غیر زنجیره ای محصولات کشاورزی، به ساماندهی بازار عرضه و تقاضا نیاز است.

سید اسماعیل هاشمی افزود: باید نسبت به بورسی شدن محصولات کشاورزی مازندران به خصوص برنج، مرکبات، کیوی و گل و گیاه اهتمام جدی شود.

مدیر کل اقتصادی و دارایی مازندران با تاکید بر این که باید کمک مالی بلند مدت و پایدار برای واحدهای تولیدی و صنعتی در نظر گرفته شود، گفت: اکنون یکهزار و ۱۹۶ فرصت سرمایه‌گذاری مازندران شناسایی و احیاء شده است.

وی گفت: بیشتر واحدهای تولیدی و صنعتی مازندران قابلیت بورسی شدن را دارند.

کد خبر 68509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =