سرمایه‌گذاری MTN در فیبر نوری ایران بعد از برجام

مدیرعامل اپراتور سراسری فیبر نوری درباره مذاکره MTN (مالک ۴۹ درصد سهام ایرانسل) برای سرمایه‌گذاری در اپراتور فیبر نوری ایرانیان نت گفت: توافق نهایی به بعد از برجام موکول شده و قرار است طرح تجاری مشترکی بین دو شرکت نوشته شود

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از  فارس، محسن باقری چناری در یک نشست خبری در نمایشگاه الکامپ با اشاره به اینکه در خرداد ماه سال 93 وعده دادیم که در کوتاه‌ترین مدت فیبرکشی در نمایشگاه بین‌المللی تهران انجام شود که در شهریور ماه فاز اول این پروژه اجرا شد و اکنون تمامی سالن‌های نمایشگاه به ارتباط فیبری مجهز است، گفت: در حال حاضر ارتباط بین SO نمایشگاه و LCT زیرساخت در اتوبان حکیم برقرار است که یک شبکه کاملاً FTTH (مبتنی بر فیبر نوری) در این مسیر برقرار شده است.

مدیرعامل اپراتور سراسری فیبر نوری ایرانیان نت ادامه داد: در این مسیر امکان ارائه 10 هزار پورت تا 50 هزار پورت فیبر نوری به مشترکان خانگی و تجاری فراهم است، به شرط اینکه شهرداری برای فیبرکشی مجوز بدهد. وی با بیان اینکه شهرداری نظر مساعدی درباره اجرای پروژه فیبر نوری ندارد گفت: شهرداری معتقد است که فیبرکشی و اجرای شهر هوشمند بر عهده آنهاست.

باقری چناری در پاسخ به این سؤال که وظیفه فیبرکشی و ارائه خدمات اینترنتی در نمایشگاه بین‌المللی تهران عملاً در انحصار ایرانیان نت است، گفت: ارائه این خدمات برای 5 سال در انحصار ایرانیان نت است و نمایشگاه یک مجموعه عمومی است و قوانین آن برای ارائه خدمات انحصاری است که برای مثال یک شرکت به عنوان برگزار کننده نمایشگاه معرفی می‌شود و همه باید به آن مراجعه کنند. در زمینه اینترنت نیز به همین شکل است و یک شرکت به عنوان ارائه‌کننده اینترنت حضور دارد و متقاضیان اینترنت باید از آن شرکت خدمت بگیرند.

مدیرعامل ایرانیان نت درباره دستورالعمل نمایشگاه که غرفه‌داران را از ایجاد شبکه وای‌فای و شبکه‌های هات‌اسپات موبایلی منع کرده و به آنها اعلام می‌کنند که تنها باید از ایرانیان نت سرویس بگیرند، گفت: پیش از آغاز نمایشگاه اعلام کردید که روشن شدن بیش از 5 دستگاه وای‌فای و هاتس‌اسپات اینترنت موبایل سرویس اصلی اینترنت نمایشگاه را دچار اختلال می‌کند. از همین رو روز گذشته نیز به دلیل فعالیت متعدد سرویس‌های شخصی وای‌فای در غرفه‌های سالن دولت الکترونیک عملاً سرویس اینترنت این سالن قطع شد و از کار افتاد و تنها کسانی که اینترنت کابلی داشتند قادر به استفاده از اینترنت بودند. هم اکنون نیز تعداد 72 هات‌اسپات تنها در سالن دولت الکترونیک فعال است. وی توضیح داد: فعالیت متعدد و همزمان هات‌اسپات‌ها عملاً شبکه‌های یکدیگر را خنثی می‌کند.

وی همچنین درباره انتقاد از تعرفه‌های اینترنت شرکت ایرانیان نت در نمایشگاه الکامپ که عملاً به صورت انحصاری خدمات اینترنت را ارائه می‌کند، گفت: قیمت‌های ارائه شده زیر تعرفه مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است. وی ادامه داد: و علاوه بر این برای مثال طی گزارش کنسول فیبر نوری اروپا قیمت سرویس‌ها در بستر فیبر نوری سه برابر قیمت سرویس در بستر سیم مسی است. وی ادامه داد: ایرانیان نت نیز طبق تعرفه‌های خود تا سرویس‌های حداکثر 20 مگ طبق مصوبه کمیسیون و حتی کمتر از آن عمل کرده است.

باقری چناری همچنین درباره جذب سرمایه‌گذار خارجی توسط ایرانیان نت که در رسانه‌ها مطرح شده، گفت: شریک خارجی ایرانسل (MTN) برای سرمایه‌گذاری در اپراتور سراسری فیبر نوری ایرانیان نت اعلام آمادگی کرده است. توافق نهایی با این سرمایه‌گذاری به بعد از توافق بر سر برجام موکول شده و قرار است طرح تجاری مشترکی را با این سرمایه‌گذار تهیه کنیم.

مدیرعامل ایرانیان نت درباره اینکه آیا جذب سرمایه‌گذار خارجی امتیازاتی را برای ایرانیان نت به دنبال خواهد داشت، گفت: در جلسه ششم اردیبهشت 94 کمیسیون تنظیم مقررات یکی از شروط بازنگری پروانه ایرانیان نت، جذب سرمایه‌گذار خارجی دیده شده است. وی گفت: افزایش دوره انحصار، برنامه اجرایی و عملیاتی و میزان سرمایه‌گذاری در بیزینس پلن از جمله موارد بازنگری شده در پروانه اپراتور ایرانیان نت است.

وی همچنین با اشاره به افزایش دوره انحصار این اپراتور توسط وزارت ارتباطات گفت: دوره انحصار اپراتور فیبر نوری ایرانیان نت موضوع قابل کتمانی نیست و با توجه به هزینه بالای فیبرکشی این موضوع در کشورهای دیگر وجود دارد. باقری چناری توضیح داد: برای راه‌اندازی هر پورت فیبر نوری حدود 600 دلار هزینه می‌شود که در مجموع این پروژه 5 میلیارد دلار در ایران هزینه خواهد داشت که تأمین این رقم به تنهایی توسط بخش خصوصی ممکن نیست. مدیرعامل ایرانیان نت گفت: از این رو وزارت ارتباطات صلاح دید که دوره انحصار این اپراتور را تا سال 92 به منظور اقتصادی شدن پروژه و تضمین بازده به سرمایه تا سال 92 تمدید کند.

کد خبر 686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =