تراز سرمایه‌گذاری خارجی در چین برای اولین بار منفی شد

چین براساس گزارش داده‌های تراز پرداخت‌ها، برای اولین بار کسری سه‌ماهه را در سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی خود ثبت کرد که نشان‌دهنده چالش پکن در جذب شرکت‌های خارجی در پی اقدام «ریسک زدایی» از چین از سوی دولت‌های غربی است.

به گزارش اگزیم‌نیوز از رویترز، براساس داده‌های اولیه تراز پرداخت‌های چین که اواخر روز جمعه منتشر شد، بدهی‌های سرمایه‌گذاری مستقیم، معیاری برای سنجش میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، در دوره جولای تا سپتامبر ۱۱٫۸ میلیارد دلار کسری داشته است.

این اولین کسری ۳ ماهه چین از سال ۱۹۹۸ که ثبت داده‌های این شاخص آغاز شد، تا به امروز است. عامل احتمالی بروز این کسری می‌تواند تأثیر اقدامات "ریسک زدایی" کشورهای غربی از چین در بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیکی فزاینده باشد. مفهوم "ریسک زدایی" شامل کاهش وابستگی به چین در زنجیره تأمین و ارزش از سوی آمریکا و اروپا است.

براساس گزارش گلدمن ساکس بخشی از ضعف در سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین ممکن است به دلیل بازگرداندن درآمدهای شرکت‌های چندملیتی باشد. با توجه به اینکه قرار است نرخ بهره در چین برای مدت طولانی‌تری کاهش و در خارج از چین برای مدت طولانی‌تری افزایش یابد، فشار خروج سرمایه احتمالاً ادامه خواهد داشت.

درنتیجه، تراز پایه چین، که شامل تراز حساب‌جاری و سرمایه‌گذاری مستقیم است و از ثبات بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری‌های پرتفوی بی‌ثبات برخوردار است، کسری ۳٫۲ میلیارد دلاری را ثبت کرد که دومین کسری ۳ ماهه‌ای است که تاکنون ثبت‌شده است.

داده‌های رسمی نشان داد که مبادلات داخلی یا خشکی یوان در برابر دلار در ماه اکتبر رکورد پایینی را ثبت کرد که تلاش‌های فزاینده مقامات برای محدود کردن فروش یوان را مشخص می‌کند. آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که حجم مبادلات یوان خشکی در برابر دلار در ماه اکتبر به پایین‌ترین حد خود یعنی ۱٫۸۵ هزار میلیارد یوان یعنی در حدود ۲۵۴٫۰۵ میلیارد دلار رسیده است که ۷۳ درصد از سطح ماه اوت کاهش‌یافته است.

منابع آگاه به رویترز گفته‌اند که بانک خلق چین از بانک‌های بزرگ خواسته است تا تجارت را محدود کرده و مشتریان را از مبادله یوان با دلار منصرف کنند. داده‌های گلدمن ساکس نشان داد که در سپتامبر، خروج ارز از چین با سرعت به ۷۵ میلیارد دلار افزایش یافت که بزرگ‌ترین رقم افزایش ماهانه از سال ۲۰۱۶ تاکنون است.

کد خبر 68657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =