مشاور وزیر جهاد کشاورزی: تامین امنیت غذایی کشور با بی‌توجهی به کشاورزی روبرو است

مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: اکنون مشکل عمده تامین امنیت غذایی کشور، بی توجهی به حوزه کشاورزی و نبود جایگاه مناسب به آن است، حاضریم میلیاردها دلار به نام حمایت از بخش کشاورزی از کشور خارج شود ولی درصدی از آن به این حوزه تعلق نگیرد.

به گزارش اگزیم نیوز، محمدرضا جهانسوز روز پنجشنبه و در مراسم گردهمایی بزرگ طرح تحول کشاورزی در مشهد افزود: اعداد و ارقامی که کمیسیون های مجلس شورای اسلامی برای موضوع امنیت غذایی و حمایت از کشاورزان در نظر گرفته اند، زیبنده این بخش از جامعه نیست.

وی ادامه داد: کشاورزان در شرایط موجود تولید بالای ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی را در کشور فراهم کرده اند و این نشان می‌دهد که آنان پشت این نظام با بیش از ۸۰ میلیون جمعیت قرار دارند.

رییس سازمان بسیج جامعه کشاورزی خطاب به کشاورزان گفت: شما شعار ما می توانیم را به افزایش بهره‌وری و به دست آوردن محصول بیشتر محقق ساختید و این در حالی است که خراسان رضوی، استان ترویجی کشور است و اقداماتی که در این منطقه عملیاتی می‌شود، در سایر نقاط کشور هم اجرا می گردد.

جهانسوز بیان کرد: طرح جهش تولید موضوع مهمی است که توسط بسیج جامعه کشاورزی برای پرکردن خلاء های تخصصی در حال انجام است تا ضمن پشتیبانی از کشاورزان موجب دست یافتن به اهداف بالاتر نیز شود.

امنیت غذایی اولویت کشور است
رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی نیز گفت: برای در اختیار گذاشتن آخرین دستاوردهای کشاورزی و انتقال اطلاعات به بیش از پنج میلیون کشاورز و خانواده آنان، به ایجاد یک شبکه تلویزیونی و یا رادیویی نیاز است.

محمد مهدی قاسمی افزود: موضوع امنیت غذایی، اولویت درجه یک کشور است و در این خصوص ضمن فراهم بودن کمیت و کیفیت غذایی موضوع اقتصادی بودن و پایداری آن نیز دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: بر همین اساس و در شرایطی که تغییرات اقلیمی و عدم قطعیت ها به دلیل کمبود بارندگی و یا سیل آسا بودن بارش باران وجود دارد باید از علم، دانش، نوآوری و فناوری بهره برد تا شاهد افزایش بهره‌وری در محصولات کشاورزی باشیم.

رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: برنامه الگوی کشت بر مبنای مطالعات اقلیم، خاک و سایر منابع هر منطقه توسط سازمان تحقیقات کشاورزی تهیه و اجرا شد تا منجر به افزایش بهره‌وری در کشاورزی شود و در نهایت شعار زنجیره از ژن تا سلول به خوبی عملیاتی شود.
قاسمی گفت: با وجود همه مشکلات، می توان رکوردهای فعلی را نیز جا به جا کرد و از تجارب گذشتگان و همچنین استفاده از نوآوری و علم، باید از منابع خدادادی موجود در کشور برای تامین امنیت غذایی بهره برد.

تغییر کاربری ۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در اطراف مشهد

نماینده مشهد و رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز گفت: چهار هزار هکتار از اراضی کشاورزی اطراف مشهد تغییر کاربری پیدا کرده و این فاجعه تهدید امنیت غذایی را در بردارد.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: اگر اقتصاد کشاورزی اصلاح نشود، اقتصاد کلان کشور نیز اصلاح نمی‌شود، اکنون روستاها، تفرجگاهی برای شهرنشین‌ها و یا خوابگاهی برای افرادی است که در شهرهای نزدیک روستا مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: خرد شدن اراضی کشاورزی ممکن است برای کشاورزی که زمین خود را می‌فروشد، ارزش مالی داشته باشد ولی هیچ توجیه اقتصادی در کلان کشور ندارد، تغییر اراضی کشاورزی، ریشه کشاورزی را از بین می‌برد و حال آنکه یکپارچه سازی و گستره زمین کشاورزی در بزرگ مقیاس موجب توسعه کشاورزی و افزایش بهره‌وری می‌شود.

نماینده مشهد در مجلس بیان کرد: کشاورزی کشور با انعقاد قراردادها قابل توسعه است و دولت با قرارداد منعقد شده با کشاورز می تواند از ابتدای کشت برای تولید محصولات متناسب با نیاز و برنامه کشور، هزینه کشاورز را پرداخت نماید.

حجت الاسلام پژمانفر با بیان اینکه مشاغل روستایی باید به درستی و مبتنی بر فعالیت در روستا تعریف شود، افزود: اگر اقتصاد کشاورز بر اساس درآمد و کسب منفعت دام و کشاورزی، تعریف شود می توان انتظار اصلاح اقتصاد کلان را داشت.

میانگین سن کشاورزان ۵۵ سال است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اروز به غیر از محدودیت در منابع آبی و خاکی کشور، موضوع نیروی انسانی هم بسیار مهم است و این در حالی است که متوسط سن کشاورزان بالای ۵۵ سال است.

علیرضا عباسی افزود: با کمال تاسف نیروی تربیت شده دانشگاهی کمتر در حوزه کشاورزی فعال می‌شوند و باید بستری فراهم شود تا نیروی انسانی متخصص در کنار کشاورزان باشند.

وی بیان اینکه در برنامه هفتم تکالیفی برای وزارت‌های نیرو و کشاورزی تعریف شده است تا بهره وری کشاورزی افزایش یابد، اظهار کرد: باید کشاورز معیشت‌محور به کشاورزی تجاری محور تبدیل شود و اقتصاد تولید کننده کشاورزی با ارزش افزوده، بیشتر همراه شود تا منجر به ماندگاری کشاورزان در روستاها و افزایش اقتصاد پایدار در روستا شود.

۸۰ درصد آب تولیدی، در حوزه کشاورزی خراسان رضوی مصرف می‌شود

استاندار خراسان رضوی نیز گفت: طرح تحول کشاورزی ذیل طرح های تحول کشور تعریف شده است و برای رسیدن به هدف نهایی باید اهداف کمی تعریف شود.

یعقوبعلی نظری افزود: تمام عرصه ها باید مبتنی بر داشته ها و کمبودها مدیریت شوند و در حوزه کشاورزی نیز از کمترین میزان آب باید به خوبی بهره برد زیرا آبیاری سنتی، اسراف منابع است.

وی بیان کرد: این در حالی است که ۸۰ درصد آب تولیدی استان خراسان رضوی در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد، بر همین اساس مهمترین راه صرفه‌جویی، مدیریت در مصرف آب است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: باید به جای افزایش سطح زیر کشت، از همان مقدار زمین موجود بتوانیم محصول بیشتری به دست آوریم و باید با همکاری هم برای رفع مشکلات تلاش کنیم.

نظری گفت: موضوع برق در تابستان و چالش های آن موجب شده است تا کشاورزان در زمان برداشت محصول و یا کاشت آن به دلیل برخی سیاست ها با چالش رو به رو شوند، بر همین اساس امسال از مسوولان استانی خواسته شده است تا برنامه استفاده از آب و برق را در نشست با تشکل‌های صنفی تهیه کنند.

کد خبر 68731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =