آغاز پالایشگاه‌داری فراسرزمینی در دولت سیزدهم/ پیشرفت ۸۵ درصدی پالایشگاه اِل‌پالیتو

مدیر هماهنگی افزایش ظرفیت و تعمیرات اساسی پالایشگاه حمص سوریه، در خصوص پروژه پالایشگاه «اِل‌پالیتو» ونزوئلا، گفت: این پروژه به حدود ۸۵ درصد پیشرفت رسیده و بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد کالاهای مورد نیاز توسط شرکت‌های ایرانی تحویل شده و آماده‌ انجام تعمیرات اساسی آن هستیم.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، علی شاهوردی درخصوص پالایشگاه‌های فراسرزمینی، اظهار کرد: آرزوی ۴۴ ساله مردم ایران و مقام معظم رهبری بود که به موضوع پالایشگاه‌های فراسرزمینی ورود کنیم و در زمینه ساخت و تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های نیمه‌فعال کشورها، فعالیت کنیم و آنها را در سرویس عملیاتی قرار دهیم.

وی از کشور «ونزوئلا» به عنوان اولین کشور و «اِل‌پالیتو» به عنوان پالایشگاه پایلوت برای این پروژه نام برد و افزود: تیمی از جمهوری اسلامی برای انجام این پروژه به ونزوئلا اعزام شده‌اند و بحث قطعات و کالاهای مورد نیاز برای این پالایشگاه را فهرست کرده‌اند که در نهایت به انعقاد قرارداد با شرکت نفت ونزوئلا (PDVSA) منجر شد.

شاهوردی درباره تأمین قطعات یدکی لازم برای افزایش ظرفیت اولیه و انجام تعمیرات اساسی این پالایشگاه تا رساندن آن به ظرفیت عملیاتی ۱۴۰ هزار بشکه در روز، توضیح داد: فهرست قطعات یدکی با پشتیبانی دو ساله را برای آنها تهیه کردیم. این فهرست شامل حدود دو و نیم میلیون قلم کالا بود که برای تهیه آن از ۱۹۰۰ شرکت داخلی دعوت به عمل آمد و در نهایت ۲۵۴ شرکت از میان آنها انتخاب شد. این شرکت‌ها کالاها را در داخل کشور ساختند و برخی از قطعات یدکی را هم از کشورهای ژاپن، کره و اتحادیه اروپا تأمین کردند.

مدیر هماهنگی افزایش ظرفیت و تعمیرات اساسی پالایشگاه حمص سوریه در خصوص پیشرفت پروژه پالایشگاه اِل‌پالیتو، گفت: حدود ۸۵ درصد در این پروژه پیشرفت داشته‌ایم. بالای ۸۵ تا ۹۰ درصد کالاها تحویل داده شده و الان آماده‌ایم که کار تعمیرات اساسی را انجام دهیم.

وی در خصوص زمان شروع تعمیرات اساسی، اظهار کرد: منتظریم شرکت نفت ونزوئلا بر اساس برنامه‌ خود اجازه دهد پالایشگاه را ببندیم و تعمیرات اساسی را شروع کنیم تا ظرفیت را بالا ببریم و از محل فروش محصولات و نفت خام پالایش‌شده، شاهد برگشت هزینه‌ها باشیم.

شاهوردی، هدف از انجام این پروژه را همکاری بین ایران و ونزوئلا در زمینه انرژی و دستیابی به راهکارهایی برای غلبه بر تحریم‌های یکجانبه تحمیلی از جانب آمریکا و متحدانش ذکر کرد و افزود: پس از انجام تعمیرات اساسی، نفت خام ایران در آنجا پالایش می‌شود.

مدیر هماهنگی افزایش ظرفیت و تعمیرات اساسی پالایشگاه حمص سوریه اعتمادسازی بین‌المللی در صنعت نفت، صدور دانش و خدمات تخصصی صنعت نفت ایران جهت نوسازی پالایشگاه‌های همسو، استفاده از تجهیزات و کالاهای ساخت داخل در پالایشگاه‌های برون‌مرزی، پالایش نفت خام ایران و در نهایت غلبه بر تحریم‌های نفتی آمریکا و متحدانش را از اهداف «پالایشگاه‌داری فراسرزمینی» ذکر کرد.

وی بیان کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اولین شرکت در وزارت نفت است که به پالایشگاه‌داری فراسرزمینی ورود کرده و این کار را انجام می‌دهد. بعد از ما شرکت‌های دیگر هم در این زمینه وارد شدند و در حال انعقاد قرارداد با سایر بخش‌ها هستند.

شاهوردی با بیان اینکه در سایر کشورها هم در حال مذاکره یا انعقاد تفاهم‌نامه یا قرارداد هستیم، اظهار کرد: پالایشگاه بعدی، پالایشگاه حمص سوریه است که در حال مذاکره در خصوص قرارداد و نهایی‌سازی لیست لوازم یدکی آن هستیم و پس از انعقاد قرارداد شروع به کار خواهیم کرد.

کد خبر 68763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =