تخصیص ارز نیمایی به ۴ نهاده جایگزین کنجاله سویا در بازارگاه/ ورود ۱۳ قلم کنجاله و علوفه

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: زیرساخت ورود حدود ۱۳ قلم انواع کنجاله و علوفه کم‌آب برای عرضه در سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی در راستای تنوع‌بخشی، ارزان‌سازی و بومی‌سازی خوراک دام و طیور کشور فراهم شده است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز از وزارت جهادکشاورزی، «سیداحمدرضا سیدعلیان» افزود: در سامانه بازارگاه نهاده‌های دام و طیور تنها سه قلم جو، ذرت و کنجاله سویا با ارز ۴۲۰۰ تومانی و یا ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی عرضه می‌شد و اکنون برای تنوع‌بخشی به خوراک دام و طیور حدود ۱۳ قلم نهاده از جمله کنجاله کلزا، کنجاله پنبه دانه، کنجاله آفتابگردان، ذرت خوشه‌ای یا سورگوم و چند قلم گیاهان کم‌آب‌بر را به معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی برای ورود و عرضه در سامانه بازارگاه نهاده‌ها معرفی کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر برای عرضه و جایگزینی کنجاله‌های کلزا، پنبه دانه، آفتابگردان و ذرت خوشه‌ای در سامانه بازارگاه، علاوه بر معادل‌سازی غذایی، مجوز تخصیص ارز نیمایی را با دستور وزیر جهاد کشاورزی گرفته‌ایم و در سامانه بازارگاه نیز کارسازی شده و دامداران می‌توانند این اقلام را خریداری کنند.

وی با بیان اینکه براساس برآورد سال ۱۴۰۲ سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن کنجاله سویا و ۱۰ میلیون تن ذرت برای تامین خوراک دام و طیور وارد کشور می‌شود، تصریح کرد: ارز نیمایی در سال نخست به میزان ۱۰ درصد کنجاله سویا برای جایگزینی سه کنجاله کلزا، پنبه دانه و آفتابگردان تخصیص می‌یابد و بازرگانان می‌توانند با ارز نیمایی این سه قلم کنجاله را وارد کنند.

سیدعلیان با اشاره به این که مصرف تک‌بُعدی نهاده‌های دام و طیور موجب شده برای تامین کنجاله سویا با توجه به مسافت‌های طولانی از کشور مبدا تولید کننده و همچنین تحریم‌ها، با مشکلاتی مواجه شویم، گفت: تنوع‌بخشی به خوراک دام و طیور و جایگزینی گیاهان کم‌آب‌بر، فشار را از مصرف کنجاله سویا برمی‌دارد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور تولیدات دامی بار دیگر بر بومی‌سازی خوراک دام و طیور کشور با رویکرد استفاده از گیاهان و علوفه‌های کم‌آب‌بر تاکید گذاشت.

کد خبر 68856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =