مردم انتظار بیشتری از خودروسازان دارند/ کیفیت تولیدات باید تضمین شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این وزارتخانه مطالبه گر کیفیت محصولات خودروسازان است، گفت: مردم انتظار بیشتری از خودروسازان دارند و این انتظارات برآورده نشده است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «عباس علی‌آبادی» امروز (سه‌شنبه) در دومین نمایشگاه تحول صنعت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به خودروسازان اعلام کرده ایم در صورتی که به استانداردهای جهانی نرسند از آن‌ها حمایت نخواهیم کرد، چرا که شأن مردم ما کمتر از مردم کشورهای دیگر نیست و استفاده از محصولات با کیفیت حق آنهاست.

وی اضافه‌کرد: خودروسازان باید به این خواست ملی اهتمام داشته باشند، رهبر معظم انقلاب اسلامی موضوع را به صورت جدی مطرح کردند و ما نیز در وزارتخانه موضوع را مطالبه می‌کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم توجه خودروسازان به صنعت خودروهای برقی، گفت: با توجه به قدمت‌مان در خودروسازی باید زودتر در تولید خودروهای برقی ورود می کردیم، زیرا برقی سازی ٧٠ سال است که در جهان مورد توجه است.

وی افزود: امروز شهر تهران از لحاظ آلودگی هوا قابل تحمل نیست و زمستان روزهای آلوده بیشتری خواهیم داشت، از این رو نگران سلامتی مردم هستیم و دولت هم برای حل این معضل برنامه‌ریزی می‌کند.

این عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اینکه یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا برقی سازی خودروهاست، گفت: اقتصاد انرژی ما به خاطر صرف انرژی ها در حال کوچک شدن است، در این زمینه باید سرمایه‌گذاری‌ها در جهت سودآوری و بهبود اقتصاد کشور انجام شود و اتومبیل‌های برقی انرژی ها را به سمت پاک می‌برند.

علی آبادی عنوان‌کرد: خودروسازان متوجه شده‌اند که باید به سمت برقی سازی حرکت کنند، در این زمینه خودروسازان اصلی کار را آغاز کرده‌اند، اما به محصول نهایی دست نیافته‌اند.

وی افزود: خودروسازان قول داده اند که در ۶ ماه نخست سال آینده ساخت خودروهای برقی محقق شود، وزارت صمت نیز پیگیر مطالبه مردم و از خودروسازان در ساخت خودروهای برقی حمایت می‌کند.

وزیر صمت تاکید کرد: این حق مردم است که خودروهای در شان و با کیفیت را انتخاب کنند که در اقتصاد ملی اثر مثبت ایفا کند.

نگرانی از بابت تامین زیرساخت‌های برقی سازی وجود ندارد

وی با بیان اینکه نگرانی در تامین زیرساخت‌های برقی سازی وجود ندارد، گفت: در کشور در این زمینه سرمایه گذاری هنگفتی انجام شده است، ظرفیت ٩٢ هزار مگاواتی نیروگاهی در کشور و در هر نقطه کشور دسترسی به برق وجود دارد، بر این اساس شارژ سریع مورد انتظار مردم است. ‌

علی‌آبادی بیان‌داشت: در همه شهرها به ویژه کلان شهرها و مسیرهای جاده‌ای بین راهی مهم نیز ایستگاه شارژ خودروهای برقی را تعبیه خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه تحول از نوآوری شروع می شود، گفت: باید قطعات و محصولاتی ساخته شود که استراتژیک بوده و دارای ارزش افزوده برای کشور باشد تا از این طریق بازارهای بین المللی را تسخیر کرد.

وزیر صمت با تاکید بر اینکه خودروسازان از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاهیان استقبال می کنند، از فناوران دعوت کرد تا با همکاری و هم افزایی صنعت و دانش‌بنیان‌ها محصولات پیشرو و با کیفیت اقدام کنند.

وی با بیان اینکه راه برای واردات خودرو باز کرده ایم، گفت: آن چیزی که اتفاق افتاده، ناترازی در کیفیت و مطلوبیت است، به سمتی حرکت می کنیم تا نیاز مردم را از طریق واردات برطرف کنیم، ضمن اینکه از خودروسازان داخلی نیز برای اصلاح کمی، کیفیت و تنوع حمایت و تشویق می‌کنیم.

این مقام مسوول افزود: خودروسازان باید کیفیت را تضمین کنند و با تنوع تولیدات، خودروهایی در شان و در خور مردم تولید کنیم تا در بازارهای جهانی عرضه شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه بعضی از خودروسازان در سامانه یکپارچه هنگام تحویل خودرو به متقاضیان، خودروهای دیگری را تحمیل می کنند، گفت: خودروسازان به هیچ عنوان حق این کار را ندارند و باید طبق قانون و قرارداد عمل کنند. در این باره خودروسازان گفته‌اند که به مشتریان توصیه کرده اند که مشتریان می توانند توصیه را قبول نکنند.

علی آبادی افزود: تشخیص و قیمت گذاری بر عهده شورای رقابت است، امیدواریم روزی رقابت به مرحله‌ای برسد که نیاز به قیمت گذاری نباشد و به این سمت حرکت کنیم که این خواسته دولت است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص حذف شورای رقابت، اظهار داشت: ما در این باره قول و وعده ای نمی دهیم، اما درصدد هستیم که شرایط را به سمتی سوق دهیم که واردات آزاد شود و در جهت خودروهای برقی حرکت کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص عدم تامین قطعات خودروهای چینی، گفت: کسی که خودرو را عرضه می کند متعهد است تا قطعات را تامین کند.

کد خبر 68875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =