سامانه مودیان از فرارهای مالیاتی و صدور فاکتورهای جعلی جلوگیری می‌کند

کارشناس مسائل اقتصادی و مالیاتی با اشاره به هوشمندسازی نظام مالیاتی در دولت سیزدهم ، گفت: سال‌هاست که همه از صدور فاکتورهای جعلی و غیر واقعی در فرارهای مالیاتی شاکی بودند اما با راه‌اندازی سامانه مودیان و صدور صورتحساب‌های الکترونیکی، جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شد.

به گزارش اگزیم نیوز، سیاوش غیبی پور روز پنجشنبه در گفت‌وگویی اظهار داشت: سازمان مالیاتی برای صدور فاکتور الکترونیک یک گامی اساسی برداشت تا جلوی فاکتورهای کاغذی گرفته و تبدیل به صورت حساب‌های الکترونیکی شد.

وی افزود: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان باعث شد تا معامله‌ها در بازار به صورت شفاف و دور از ترفندهای فرار مالیاتی صورت گیرد.

کارشناس مسائل مالیاتی با اشاره به اینکه در اجرای قانون مالیات‌های مستقیم وصول مالیات از سه طریق ثروت، درآمد و ارزش افزوده صورت می‌گیرد، گفت: در اجرای قانون باید عین آن صورت گیرد و فرقی بین شناسایی مودیان دانه درشت و یا کوچک وجود ندارد؛ همه در برابر قانون موظف به پرداخت مالیات هستند.

وی ادامه داد: شناسایی سوپر میلیاردهای فرار مالیاتی اثر بیشتری نه‌تنها در جامعه دارد، بلکه برای سازمان مالیاتی هزینه کمتری دارد و نسبت به سایر مودیان با مالیات‌های کمتر، ارزش بیشتری دارند.

غیبی پور با بیان اینکه ساختارها و سامانه‌های سازمان امور مالیاتی در دولت سیزدهم ارتقا یافته است، گفت: در گذشته افراد برای نقل و انتقال املاک باید نوبت می‌گرفتند، اما اکنون با مراجعه به سامانه‌های مربوطه اقدام به پرداخت مالیات می‌کنند.

هوشمند سازی نظام مالیاتی در دولت سیزدهم

وی عنوان کرد: همچنین تعامل بین سازمان امور مالیاتی با بانک مرکزی نیز منجر شده تا تراکنش‌های بانکی هم افراد مورد رصد قرار گیرد و افرادی که مشکوک به تراکنش‌های بالا و یا فرارهای مالیاتی هستند، شناسایی و لیست آنها در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد.

کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه هوشمند سازی نظام مالیاتی یکی از دستاوردها در دوره جدید است، گفت: همه این اقدامات منجر شده است تا دریافت مالیات از روش سنتی به سمت هوشمند حرکت کند و دریافت مالیات عادلانه باشد.

غیبی پور اضافه کرد: اقداماتی که از سوی سازمان امور مالیاتی با سازوکارهایی به سمت هوشمند سازی و بانک اطلاعات می‌رود پیش از هر چیزی نیازمند اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی است تا مودیان با اطلاع از سامانه بتوانند در کمترین زمان و به راحتی اقدام به پرداخت مالیات کنند در غیر این صورت نتیجه مطلوبی به همراه نخواهد داشت.

وی با اشاره به اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم گفت: اکنون متن جدید لایحه مالیاتی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده تا قانون اصلاح شود؛ ضمن اینکه از سال ۱۳۸۰ چندین بار این قانون تغییر کرده است. امیدواریم این لایحه با رفع اشکالات موجود، منجر به تسهیل در وصول مالیات‌ها و عدم هم‌پوشانی در دریافت مالیات شود.

کد خبر 68948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =