کاهش فرارهای مالیاتی با شفاف‌سازی نظام مالیاتی محقق می‌شود

یک کارشناس مالیاتی گفت: هوشمندسازی و شفاف‌سازی نظام مالیاتی منجر به کاهش فرارهای مالیاتی می‌شود که این اقدام با راه‌اندازی سامانه‌های مختلف از جمله سامانه مودیان محقق خواهد شد.

به گزارش اگزیم نیوز، «محمدرضا جعفریان» روز شنبه در گفت‌وگویی اظهار داشت: بهترین قانونی که می‌شد برای شفاف‌سازی اقتصادی تصویب کرد قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان بود که این قانون هرچند در سال ۹۸ مصوب شد، اما به مرحله اجرا نرسید.

وی با اشاره به اجرای مرحله‌ای و تدریجی سامانه مودیان در دولت سیزدهم، افزود: قانون پایانه‌های فروشگاهی، قانون بسیار خوبی است که می‌تواند به شفاف‌سازی نظام مالیاتی کمک کند.

این کارشناس مالیاتی با بیان اینکه هنوز زیرساخت‌های لازم برای تکمیل کامل و جامع سامانه تامین نشده است، گفت: تامین زیرساخت‌ها و همکاری نهادهای مختلف در این زمینه از جمله وزارت ارتباطات در تامین نیازهای اینترنتی، بانک مرکزی و بدنه اقتصادی دولت ضروری است.

وی ادامه‌داد: در کنار تامین زیرساخت‌ها، اطلاع رسانی و توانمندسازی مودیان نیز بسیار باید مورد توجه قرار گیرد تا مودیان با شناخت سامانه‌ها اقدام به صدور صورت حساب‌های الکترونیکی کنند.

جعفریان با اشاره به ایکه سازمان مالیاتی مجری قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان است، گفت: مجموعه اقتصاد دولت باید در کنار یکدیگر باشند و همدیگر را پوشش دهند تا این قانون به صورت کامل برای همه مودیان اجرایی شود.

وی بیان‌داشت: اصناف یکی از بخش‌های بزرگ اقتصادی در کشور است که از روش سنتی در خرید و فروش‌ها استفاده می‌کند باید این گروه به صورت کامل آموزش ببینند تا بتوانند از امکانات سامانه مودیان بهره‌مند شوند.

کارشناس مالیاتی با تاکید بر اینکه سامانه مودیان منجر به کاهش فرارهای مالیاتی می‌شود، گفت: حرکت‌های خوبی شروع شده است، اما نقطه ضعف و قوت‌هایی وجود دارد، انتظار می‌رود که با اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی، فرار مالیاتی به حداقل برسد و اگر نتوانیم این قانون را اجرایی کنیم با مشکلاتی در وصول مالیات مواجه خواهیم شد.

وی اعلام‌کرد: اتاق اصناف تهران آمادگی دارد همراه با سازمان امور مالیاتی به شفاف سازی و پرداخت مالیات کمک کند.

کد خبر 68990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =