صادرات محصولات کشاورزی از پیمان‌سپاری ارزی معاف شود

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل خواستار معافیت محصولات کشاورزی از پیمان‌سپاری ارزی شد و گفت: واحدهای کوچک باید تا سقف یک میلیون دلار مبادلات تجاری از پیمان سپاری ارزی معاف شوند.

به گزارش اگزیم نیوز، حسین پیرموذن روز شنبه در گفت و گویی اظهار داشت: موانع پیمان‌سپاری ارزی، فعالیت تجار و بازرگانان را در عرصه صادرات مختل کرده و تداوم این فرآیند مشکلات و موانع جدی برای صادرات کالا در استان ایجاد کرده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی اردبیل خواستار رفع موانع پیمان‌سپاری ارزی از سوی بانک مرکزی شد و گفت: ضروری است واحدهای کوچک و زودبازده استان تا سقف زیر یک میلیون دلار مبادلات تجاری از پیمان‌سپاری ارزی معاف شود.

وی اضافه کرد: بخش خصوصی انتظار دارد تا مسئولان کشور در چهارچوب دیپلماسی اقتصادی، برنامه‌ها و حرکت‌های تحولی را با حذف پیمان‌سپاری ارزی برای واحدهای کوچک و زودبازده رقم بزنند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی اردبیل با بیان اینکه انبار و نگهداری طولانی مدت محصولات کشاورزی استان اردبیل خطر فاسد شدن را تشدید می‌کند، گفت: مسئولان دستگاه‌های اجرایی مربوطه اجازه بدهند محصولات کشاورزی از پیمان‌سپاری ارزی معاف شود تا روند صادرات این محصولات به کشورهای همسایه تسهیل و مقرون به صرفه شود.

وی تاکید کرد: محصولات کشاورزی صرفا با نگاه تولید و افزایش آن نمی‌تواند توسعه پایدار را بدنبال داشته باشد چرا که ممکن است نوسانات بازار بزرگترین آسیب را به کشاورزان به آن زده و آنها را تا مرز ورشکستگی پیش ببرد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی اردبیل اظهار داشت: ایجاد یک زنجیره از مبداء تولید، فرآوری ، بازاریابی، عرضه و توزیع ضامن یک کشاورزی هدفمند، سودآور و توسعه بخش است ضمن اینکه برنامه‌ها و سیاست گذاری‌های اقتصادی و کشاورزی دولت هم به این سمت و سو گرایش داشته باشد.

صادرات ۵۰۰ هزار تن سیب‌زمینی اردبیل به‌زودی آغاز می‌شود

پیرموذن همچنین از صادرات ۵۰۰ هزار تن سیب زمینی در استان اردبیل خبر داد و گفت: به منظور حمایت از کشاورزان و سیب‌زمینی کاران، صادرات این محصول به‌زودی از استان به کشورهای همسایه و بازارهای هدف آغاز می‌شود.

وی رقم سیب‌زمینی تولید شده در این استان را کیفی‌ترین و با ارزش‌ترین ارقام تولید سیب‌زمینی در جهان عنوان کرد و ادامه داد: در کنار اجرای الگوی کشت، باید مشکلات و دغدغه‌های کشاورزان را نیز برطرف کنیم و در قالب این الگو، ترویج محصولات با ارزش و کشت آنها را شاهد باشیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر لزوم راه‌اندازی و توسعه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی در استان گفت: زیرساخت‌های صنایع تبدیلی و تامین مواد اولیه در استان به دلیل نبود امکانات لازم فراهم نشده و از این بابت بخش کشاورزی ارزش افزوده این بخش محروم مانده است.

وی ادامه داد: بحث ایجاد صنایع تبدیلی در استان به‌ویژه در حوزه کشاورزی بیشتر در مورد سیب زمینی تحقق یافته و هنوز در زمینه فرآورده‌های دیگر از جمله تولیدات دامی به این موضوع توجه کافی نشده است.

بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات واحدهای تولیدی ضروری است

نایب رئیس اتاق بازرگانی اردبیل بازسازی ماشین‌آلات واحدهای تولیدی استان با هدف رقابت با بازارهای جهانی را ضروری دانست و گفت: برای اینکه محصولات صادراتی با زمان ماندگاری بالا در استان تولید شود لازم است علاوه بر ایجاد صنایع تبدیلی، تجهیزات و ماشین‌آلات واحدهای تولیدی نیز نوسازی شود.

استان اردبیل با وجود داشتن یک درصد اراضی کشاورزی استان سالانه چهار درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کند.

این استان در تولید سیب زمینی، گندم ذرت بذری، کلزا، انواع حبوبات و سیب از قطب‌های مهم کشور به شمار می‌رود.

کد خبر 68992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =